تولید محتوا و سئو

محتوا چیست و انواع آن کدام است

محتوا چیست و انواع آن کدام است. مهمترین موضوع در این سایت تولید محتوا به همین خاطر شاید لازم باشد دانشنامه جامع در این خصوص تدوین شود تاز من ایجاد مرجعی قابل استناد و جامع برای تحقیق و مطالعه در این خصوص لطفاً با ما همراه باشید و این مقاله را به دوستانتان معرفی کنید نظرات خود را با ما در میان بگذارید و برای بهتر شدن مقالات و آموزش های این سایت به ما کمک کنید

تعریف محتوا

محتوا را می توان مهمترین پدیده عالم هستی دانست در تعریفی فلسفی باید اینگونه گفت محتوا یعنی وجود یعنی هستی هر آنچه که هست نوعی محتواست.

اما ارائه چنین تعریفی که دانستن و ندانستن اش چندان تفاوتی نمی کند هر چند جزو بدیهیات و واقعیت های انتزاعی به شمار می رود، مناسب این سایت نیست.

این تعریف متفاوت را صرفاً جهت حفظ جامعیت این مقاله که می کوشد همه چیز را درباره محتوا مطرح کند ارائه کرده ایم.

تعریف کاربردی محتوا

محتوا یعنی هر چیزی که پیام یا خبر یا احساسی را به با ما همراه باشید دیگران انتقال دهد، ثبت کند و یا منتشر کند.

در واقع هر چیزی که بتواند ارتباطی با دیگران برقرار کند، نوعی محتواست. با این تعریف دامنه وسعت محتوا تا حدودی روشن شد و در ادامه خواهیم فهمید که چرا در تعریف فلسفه محتوا از عبارت محتوا یعنی همه چیز یعنی وجود استفاده کردیم

وسعت دامنه محتوا چقدر است

گذشته از همه متن هایی که در کتاب ها نوشته شده است گذشته از همه فیلم ها ویدئوها و صوت ها فایل های موسیقی، و پس از بر شمردن همه تصاویری که در دنیا وجود دارد از سنگ نوشته های دیواره یک غار متعلق به آدمهای عصر حجر تا تابلو های ارزشمند بهزاد و شاهکارهای استاد فرشچیان تا تصاویر بک گراند موجود در سایت باما تا بالا همه اینها را که کنار بگذاریم جیک جیک پرنده ها لحن خنده یک مدیر فروش هنگام وارد شدن یک مشتری صدای تق تق کوبیدن قبل از شنیدن اذان ابرو بالا انداختن رامبد جوان هنگامی که با جناب خان گرمه گفتگو و اجراست چراغ قرمزی که دکتر سید بشیر حسینی برای اعلام نظر منفی به شرکت کنندگان در مسابقه عصر جدید می فشارد و ابرو بالا انداختن های رویا نونهالی در لحظه ای که می خواهد نظر مثبت خودش را اعلام کند صدای تشویق تماشاچیان همین مسابقه یعنی عصر جدید پس از آنکه احسان علیخانی از آنها نظرشان را جویا می شود بلندی و کوتاهی میزان این صدا یا دبیان کم باشد یا زیاد باشد همه اینها گونه‌هایی از محتوا هستند

یک نتیجه گیری کاربردی

محتوا همه چیز است شما باید بدانید که نامی که برای سایت یا کسب و کارتان انتخاب می کنید از مهمترین محتواهای کسب و کار شماست که در فروش تان تاثیر دارد عبارتی که برای خوشامدگویی به مشتریانتان کاربران سایت تان استفاده می کنید هم همین طور و در پایان این جمع بندی خوب است ترکیب رنگ سایت ست کردن لباس همه و همه را نوع محتوا بدانیم و بنامیم و به خاطر بسپاریم

اقسام محتوا

محتوا را از جنبه های گوناگونی می توان بررسی کرد از حیث معنایی از حیث کاربرد از حیث لغوی از حیث ساختار از نظر موضوعیت و اقسام دیگر ما در ادامه به چند دسته بندی پرکاربرد و مهم اشاره می کنیم البته این به معنای جامعیت آنچه می گویم نیست اما برای آنکه دانشنامه جامعی در خصوص محتوا تولید و هم برای استفاده همگان ایجاد کنیم ما ریسک میکنیم و وارد این موضوع پرچالش و تنش می شویم تا به کمک شما کاربران عزیز با نظراتی که مطرح می کنید بتوانیم آن را تکمیل کرده و یا توسعه دهیم و ایرادات احتمالی که بر این مقاله مترتب است را مرتفع کنیم

انواع محتوا از نظر ساختار

ساختارهای مختلف محتوایی می‌توانند فرم‌های متعددی باشند که به وسیله آن همان خبر احساس پیام یا حالتی را که در بخش تعریف محتوا گفتیم به دیگران منتقل کند.

در واقع ساختار محتوا ناظر بر شیوه ارائه یا ابزار مورد استفاده برای انتشار محتوا نیز هست. در وردپرس وقتی داشتم موضوعات یا منو های یک سایت را تنظیم می کردم گزینه ای دیدم به نام ساختارها وقتی روی آن کلیک کردم زیر آن نوشته بود ویدیو ها تصاویر صداها با دیدن این تقسیم بندی نتیجه گرفتم که محتوا را می‌توان از این چند جنبه دسته بندی کرد پس در ادامه ساختارهای مختلف محتوایی را با هم مرور می کنیم البته محتوای متنی در دسته بندی های یادشده وجود نداشت که من آن را اضافه می کنم

محتوای متنی

همانگونه که از اسم آن پیداست هر آن چه از محتوا که نوشته می‌شود و با متن سر و کار دارد محتوایی را که می نویسیم تا در یک سخنرانی قرائت کنیم تا زمانی که او روی برگه کاغذ قرار دارد و مادامی که از این جنبه به آن نگاه کنیم یک محتوای متنی محسوب می شود همین محتوا وقتی که توسط سخنران خوانده می شود و از بلندگو ها به گوش می رسد یک محتوای صوتی است مقالات سایت ها بخشهای مختلفی که در قسمتهای مختلف یک سایت قرار دارد محتوای متنی هستند پیام هایی که در شبکه های اجتماعی ارسال و دریافت می کنیم پیامک ها نوشته روی تیشرت همه اینها محتواهای متنی هستند که در ادامه به بخشهای مهم و جنبه های کاربردی این بخش اشاره خواهیم کرد

محتوای گرافیکی

محتوای گرافیکی یا تصویری که منظور همان عکس است یکی از گونه های بسیار کاربردی و مهم محتوا محسوب می شود این ساختار خود به چندین زیر ساختار دیگر تبدیل می شود که عبارتند از:

  • اینفوگرافیک: این ساختار محتوایی همان طور که از اسم آن پیداست اطلاعاتی را در قالب عکس و با استفاده از تصاویر و اشکال به کاربران منتقل می کند نمونه های پیشرفته تری از اینفوگرافیک را می توانیم در آنچه که به نام پاورپوینت می شناسیم مشاهده کنیم
  • پوستر: پوستر ها جشنواره ای ترین و آکادمیک ترین گونه محتوای گرافیکی هستند پوستر همچنان به عنوان ساختار رسمی و هنری در جشنواره ها و مسابقات برای به رقابت گذاشتن هنرمندان و توانمندی هنری آن ها استفاده می شود پوستر پیام یا اصول های دارد که با استفاده از المان های گرافیکی به تصویر کشیده می شود مثل من منظور ما گرافیک دو بعدی و حتی سه بعدی ثابت است نه متحرک
  • بنر: بنرهای تبلیغاتی مانند آدم های پولدار تاجر که چندان توجهی به تحصیلات آکادمیک هنر و شاید حتی فرهنگ ندارند اما وضع مالی بسیار خوبی دارند ثروتمند هستند و متمول برای بنر های تبلیغاتی اندازه های مختلفی وجود دارد جمله تبلیغاتی یا شعار که بر روی آن می شود مهم ترین المانی است که در بنرهای تبلیغاتی استفاده می‌شود بنرهای تبلیغاتی آن را می‌توانند حسابی گل به کارند که طرحی مثلا مانند هوای شما داریم که برای تبلیغ کولر گازی بود یا تصاویری که برای مبارزه با مصرف دخانیات بر روی بسته‌های سیگار میبینیم را ایجاد کنند موتور های جستجوگر به اندازه های بنرهای تبلیغاتی حساس هستند و بلوکرها ممکن است بدون توجه به ماهیت و محتوای یک ساختار گرافیکی و محتوایی که در سایت شما منتشر شده به خاطر ابعاد مثلاً ۷۲۸ در نود که یکی از سایزهای استاندارد بنر تبلیغاتی است آگهی یا تصویر شما را بلوک کنند
  • پست اینستاگرام: پست اینستاگرام عضو تازه و میهمان جدیدالورود این قصه است از آنجایی که پستهای اینستاگرامی ابعاد خاصی دارند یعنی ۱۰۸۰ در ۱۰۸۰ و حسابی هم در بین کاربران محبوبیت دارد کمکم برای خودشان �لت برند پیدا کرده‌اند اگر شما از کسانی هستید که مخالف قرار گرفتن ساختاری تحت عنوان پست اینستاگرام در این مقاله هستید باید بگویم شاید حق با شما باشد چون خودم هم خیلی اصراری بر این که پست اینستاگرامی یک ساختار از زیر ساختارهای محتوای گرافیکی ست ندارم
  • هدر: به نظرم هدر سایت باید یک گونه محتوایی محسوب شود یعنی به دلیل فراوانی و فراگیری آن و همچنین به جهت تاثیر گذاری فراوانی که دارد و حساسیت هایی که �‌تواند با یک پدر خوب و بد به دغدغه و امتیاز بدل شوند باعث می شود هنر به عنوان یک گونه از زیر ساختارهای گرافیکی به حساب بیاید در واقع اگر قرار باشد ماه پست اینستاگرامی را یکی از زیر ساختارهای گرافیکی بدانیم به طریق اولا باید هدر سایت را نیز بپذیریم
  • کارت ویزیت: کارت ویزیت مستطیل خاطره انگیزی که همه ما لااقل صدها بار یکی از آنها را در دستمان گرفته اید یا در گوشه کیفمان نگه داشته ایم به دلیل اطلاعات مهم که روی آن نوشته شده است کارت ویزیت ها تا پیش از این �ازی و اینترنتی نبودند چاپ می‌شدند آن اوایل هم که روی کارت های آماده با چاپ سنگی در چاپخانه ها فقط اسم و عنوان شماره تلفن کسب و کار ها چاپ می‌شد اما امروزه کارت ویزیت های مجازی جزئی جدانشدنی از گرافیک و محتوای گرافیکی هستند
  • کاتالوگ: کاتالوگ ها طرح های چهارخانه ای و خانه خانه هستند که دارای صفحات متعدد و بخش های بالای ۴ اسنپ هستند کاتالوگ ها را معمولا برای ساختن دفترچه راهنمای محصولات و یا ساختن کتابچه های کوچک محتوایی در یک موضوع خاص استفاده می کنند البته برای این که تعریف و کارکرد کاملا تخصصی و حرفه ای آن را بدانید دستکم به این یک مورد ۱۰۰% اعتماد نکنید چون من از دید یک نویسنده محتوا دارم این را می گویم
  • تصویر شاخص: تصاویر شاخص با همه گونگور بودنشان واقعاً یکی از گونه‌های بسیار مهم گرافیکی محسوب می شوند تصاویر شاخص حتی اگر فقط در بخش وبلاگ سایت ها هم مورد استفاده قرار بگیرند باز هم مهم است تصاویر شاخص و مولر همان عکس های کوچکی است که در کنار محتوا برای نشان دادن موضوع او در زمین شوند

تعریف ویژه ای از محتوای گرافیکی

درباره محتوای گرافیکی ما تعریف ویژه ای داریم به عقیده ما محتوای گرافیکی با آنچه که به نام طراحی می‌شناسیم قدری متفاوت است در محتوای گرافیکی که گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن به کاربران و مشتریان خود ارائه می کند تاکید فراوانی بر روی متن وجود دارد همچنین سوژه در ارائه چنین محصولاتی نقش اساسی دارد در واقع با این جدا دانستن و تعریف مجزا سعی بر آن داریم که اهمیت و تاکید مان را بر موضوع و سوژه بیان کنیم چرا که محتوای گرافیکی را تقلای در رنگها نمیدانیم و معتقدیم هدفمندی و این گونه محتوایی با انتخاب سوژه های کاربر پسند و استفاده از عنصر متن می تواند در شکل گیری رسانه ای موثر تاثیر گذار باشد.

محتوای ویدیویی

یوتیوب برای خودش مملکتی است سیستم سرچ جداگانه دارد مهمترین شبکه های اجتماعی بر مبنای این رسانه یعنی انتشار محتوای ویدیویی احیا شده اند اینستاگرام را ببینید چه برو بیایی پیدا کرده است اصلا چرا جای دور برویم و آپارات خودمان را نگاه کنید چه زود همه کاره وب فارسی شد اگر از سه کارها هم بپرسید که مهم‌ترین ساختار محتوایی تولید محتوا برای افزایش بازدید و ترافیک سایت چیست مطمئن باشید به شما میگویند محتوای ویدیویی با این همه دسته بندی هایی که می‌توانیم برای محتوای ویدیویی تعیین کنیم به شرح زیر است

  • موشن گرافیک
  • پست اینستاگرام
  • کلیپ و تیزر
  • انیمیشن
  • گیف تبلیغاتی

گیف های تبلیغاتی در واقع نوعی تصاویر متحرک هستند که من آنها را در دسته بندی ویدئو قرار داده‌ام.

محتوای صوتی

محتوای صوتی متاسفانه در ایران آنچنان که باید و شاید مورد استفاده کاربران قرار نمی گیرد حال آنکه با توجه به وسایل مختلف نظیر سرعت اینترنت حجم و ترافیک محدود کاربران سهولت تهیه فایل های صوتی و پادکست این گونل ساختارهای تولید محتوا �‌توانست جایگاه بالاتری در میان فارسی زبانان داشته باشد محتوای صوتی جدایی از اینکه یکی از پایه های اساسی تولید ویدئو محسوب می شود خود نیز در دسته بندی های زیر مورد استفاده قرار می گیرد

  • پادکست

  • موسیقی

انواع محتوا از نظر معنا و مفهوم

همانگونه که در ابتدای این مقاله نیز گفته شد محتوا را از جهات مختلف می‌توان مورد ارزیابی قرارداد و در دسته بندی های مختلفی تعریف کرد

محتوای خبری

محتوای خبری گونه ای از محتوا محسوب می شود که ویژگی های خاص خود را دارد صریح و ساده و واضح بدون استفاده از ایهام های پیچیده ادبی یک گونه محتوایی کاملا روزنامه ای و رسمی

محتوای ادبی

محتوای ادبی را چنانچه از شعر جدا بدانیم می توان نثری بدیع و مسجع دانست محتوایی که همه فاکتورهای به جز موزون بودن و مقوا بودن منظور جنبه محیل بودن و محیل بودن کلام است خیالپرداز آنه و بر پایه ظرافت های ادبی در بین افرادی که تحصیلات آکادمیک ندارند معمولاً این گونه محتوایی به نام دلنوشته شناخته می شود دلنوشته را می توان نوعی شعر سپید یا آزاد دانست که گاه در قلمرو شعر موج ناب نیز وارد میشود این گونه از محتوا بسیار محبوب بوده و طرفداران زیادی دارد در ادامه حتما مقالات اختصاصی در این خصوص خواهیم نوشت

محتوای درسی

محتوای درسی همانگونه که از عنوان آن پیداست مربوط به دروس خاص یکی از مقاطع تحصیلی در دانشگاه یا مدرسه و دبیرستان است �اوت محتوای درسی با محتوای علمی و آموزشی این است که محتوای درسی ناظر بر مفاهیم و آموزش‌های خاص و مشخصی است که مولف کتب درسی آنها را برای آموزش مقطع خاصی تعیین کرده است بنابراین محتوای درسی با محتوای آموزشی قدری متفاوت است در واقع هر محتوای درسی محتوای آموزشی است اما محتوای آموزشی لزوماً محتوای درسی محسوب نمی شود

محتوای تحلیلی

این ساختار از محتوا ارزشمندترین گونه محتوایی است که چنانچه توسط نویسنده با تجربه و آگاه و متخصص تعقیب شود می تواند بسیار مورد توجه قرار گیرد محتوای تحلیلی نگرش نگارنده نسبت به موضوعی خاص است به عنوان مثال پس از تصاویر تیم پرسپولیس در مقابل نفت مسجد سلیمان تحلیل های ورزشی متعددی از جانب نویسندگان سایت ها و روزنامه ها منتشر شد آنها با توجه به دانشی که دارند شرایط بازی را تحلیل کرده و نتیجه را با یک سیر داستانی و عاقلانه بررسی می کنند یا احیاناً به گوشه ای خاص از موضوع می پردازند آنچه که مسلم است در محتوای تحلیلی مبنا بر گزارش ها و آمار حاشیه ای و اساس کار بر پایه منطق استوار است در محتوای تحلیلی اغلب این گونه است که با توجه به گرایش و تفکر خاصی که نگارنده محتوا دارد سعی می شود علت ها و رخدادها �گونه که نگارنده می‌خواهد وانمود شود البته این وانمود کردن به معنای جانبداری نا به حق نیست �ن مسئله می‌تواند در نوشتن یک متن ورزشی توسط نویسنده ای که قبلا یک فوتبالیست بوده و در پست دروازه بان بازی می کرده اینگونه نمود پیدا کند که روند بازی را از دید دروازه ها و تاثیر دروازه بان ها بررسی می کند تاثیراتی که دروازه بان ها در نتیجه داشتند و در یک نویسنده که قبلا داور بوده این کار را انجام دهد ممکن است مباحث داوری را بیشتر برجسته کند

محتوای اداری یا رسمی

محتوای رسمی یا اداری ساختار مشخصی دارد معمولا برای نامه نگاری با ادارات یا نوشتن درخواست و پیگیری امور حقوقی و قانونی مورد استفاده قرار می گیرد لطفاً به این بریده متن توجه کنید.

بسمه تعالی

احتراما به استحضار می رساند گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن در راستای نیل به اهداف عالیه خود و حمایت از کسب و کارهای ایرانی اقدام به ارائه خدمات تولید محتوا با شرایط ویژه و تخفیف ۵۰ درصدی نموده است لذا از کلیه صاحبان مشاغل شرکت های دانش بنیان و کسب و کار های هدفمند دعوت به عمل می آورد در صورت نیاز برای دریافت خدمات با روابط عمومی سایت گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن ارتباط برقرار کنند.

متن فوق با ادبیاتی رسمی و اداری نوشته شده است اما آیا به نظر شما این نگارش برای این موضوع مناسب است مطمئناً برای ارتباط برقرار کردن با صاحبان مشاغل و کسب و کارها آنهم از سوی یک مجموعه غیر دولتی این ساختار ساختار قابل قبولی نیست.

شاید اگر این نامه را دبیرخانه جشنواره رسانه های دیجیتال برای اطلاع رسانی در کسب و کارها ارسال میکردیم می توانستیم بگوییم شیوه مناسبی را انتخاب کرده ایم اما این شیوه برای تعامل دو مجموعه غیر دولتی و غیر رسمی و چندان معقول به نظر نرسد توجه کنید این نکته که گفتم یک اظهار نظر خلاقانه است وگرنه ادبیات رسمی و اداری تقریباً همین است که گفتیم اما به نظر من چنین متنی از طرف یک مجموعه غیر دولتی به کسب و کارها در صورتی که این گونه باشد بهتر است.

به نام خداوند اندیشه های بلند و عزم های راسخ

سلام

آنچه در شرایط امروز کشور و اقتصاد استارتاپی میبینیم با نیم نگاهی به اتفاقات اخیر و تحریم‌های متعددی که نا به حق و غیرقانونی بر علیه دولت و ملت ایران اعمال شده است گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدندر صدد ارائه خدمات ویژه

محتوای گزارشی

محتوای اجتماعی

محتوای آموزشی

انواع محتوا از نظر لغوی یا واژگانی

محتوای ترجمه‌ای

محتوای بازنویسی

محتوای تالیفی

محتوای بومی یا محلی (گویش و لهجه)

انواع محتوا از نظر ارزش‌یابی و اهمیت

محتوای تولیدی

محتوای گرداوری

محتوای بازنشر

انواع محتوا از نظر موضوعیت

محتوای انگیزشی

محتوای فان و طنز

ادامه دارد این متن با استفاده از ابزار تبدیل گفتار به نوشتار گوگل تهیه شده است ایرادات املایی و انشایی فراوانی بر آن وارد است که به خاطر آن از شما کاربران عزیز پوزش می طلبیم به زودی با تکمیل کادر فنی سایت این مقال مورد بازنویسی و ویرایش فرار خواهد گرفت.

آیا این مقاله مفید است؟

جامعیت
تعریف‌ها
کاربرد
تحلیل‌ها

نظرات

به عشق نویسندگانی که روزانه ۱۵ ساعت کار می‌کنند

User Rating: 4.75 ( 4 votes)
برچسب‌ها

مدیر

نویسنده و کارشناس تولید محتوا، مدرس دوره های علمی کاربردی توسعه وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا