دیجیتال مارکتینگ

چرا کسب و کارها باید اینترنتی شوند

مزیت دیجیتال مارکتینگ چیست

چرا باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم! می‌خواهیم بررسی کنیم تا بدانیم دقیقا اینترنتی شدن کسب و کار چه فوایدی برای ما دارد و اگر کسب و کارمان را اینترنتی نکنیم چه زیان هایی به ما و کسب و کار ما در دنیای واقعی وارد می‌شود.

مزیت دیجیتال مارکتینگ چیست

بسیاری از افراد به دلیل بی اطلاعی از فضای حاکم بر دنیای تجارت الکترونیک به آن وارد نمی شوند، امیدواریم با ارائه مطالب این مقاله همه کسب و کارهایی که تا به امروز فعالیت در عرصه اینترنت نداشته اند با نگرشی صحیح کسب و کار اینترنتی خود را پیاده سازی کرده و از گردونه رقابت‌ها عقب نمانند. بسیاری از کارشناسان اقتصاد و تجارت از چندین سال قبل چنین پیشروی گسترده‌ای را برای دنیای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی پیش بینی کرده بودند.

بدون تردید امروزه ورود به دنیای فروش دیجیتال از یک گزینه و ماژول به یک ضرورت بدل شده است. در واقع داشتن فروشگاه اینترنتی دیگر یک امکان مضاعف نیست! یک پایه اصلی و ضروری در توسعه کسب و کار به حساب می‌آید. بدون تردید با مطالعه این مقاله و اطلاع از امکانات و دسترسی‌های هیجان انگیزی که دنیای دیجیتال مارکتینگ دارد، سنتی ترین تفکر‌ها را نیز وسوسه می‌کند که هر چه زودتر فعالیت دیجیتال مارکتینگ خود را آغاز کنند. ما نیز در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن با ارائه خدمات حرفه‌ای در این زمینه در کنار شما هستیم.

مهمترین خدمات ما مشاوره‌های ماست که برای شما هزینه‌ای ندارد. پس روی کمک و حمایت ما حساب کنید. شاید بد نباشد که این مقاله را به آن دسته از دوستانتان و یا افرادی که هنوز در مقابل اینترنتی شدن مقاومت می‌کنند به اشتراک بگذارید، تا با این کار ضمن حمایت از سایت و خدمات آموزشی رایگان ما، در حق آن افراد نیز  لطف بزرگی کرده باشید چون این مقاله بدون تردید نگرش سنتی آن‌ها را تغییر خواهد داد.

دنیای تجارت و کسب و کار دگرگون شده و پای اینترنت به کسب و کار‌ها باز شده است!

چه بخواهیم چه نخواهیم پدیده‌ای به نام اینترنت وارد دنیای ما انسان‌ها شده و روز به روز رو به گستردگی آن افزوده می‌شود. اجازه بدهید در این باره چند مثال بزنم، در چند سال قبل تعداد کافی نت هایی که در خیابان‌ها به چشم می‌خورد بسیار زیاد بود، اما امروزه کافی‌نت‌های کمتری به چشم می‌خورد. در سال‌های قبل مشاغلی نظیر دفاتر پیشخوان وجود نداشت اما امروزه به وفور یافت می‌شود. در سال‌های قبل عکاسی‌ها رونق فراوانی داشتند و دستگاههای چاپ دیجیتال عکس، درآمدهای آنچنانی نصیب صاحبان خود می‌کردند اما این روزها از دستگاه‌های چاپ رنگی عکس خبری نیست. بدون هیچگونه تعاملی واضح است که پیشروی‌های دنیای مجازی و تسخیر بیش از پیش بازار توسط این سونامی قدرتمند، موجب ایجاد و از بین رفتن برخی صنف‌های شغلی شده است.
در همین دو سه سال اخیر وقتی که در خیابان راه می‌رفتیم پوکه‌های زرد رنگ کارت شارژ ایرانسل را در گوشه کنار پیاده رو می‌دیدیم که نشان از استفاده فراوان مشترکان از کارت شارژهای تلفن همراه داشت، اما امروزه کمتر کسی از کارت شارژ استفاده می‌کند و اگر از سوپر مارکت‌های اطرافتان بپرسید مطمئناً خبری از کارت شارژ نیست. به نظر شما فرهنگ مردم اصلاح شده و آن‌ها دیگر زباله و چیز‌های بدون استفاده را بر روی زمین نمی‌اندازند!
متاسفانه باید بگویم که این طور نیست، فرهنگ ما در این زمینه چندان بهبود نیافته بلکه به دلیل فراوانی گوشی‌های هوشمند و استفاده فراگیر از اینترنت توسط شهروندان و مهمتر از همه آنچه که به بحث ما مربوط می شود، توسعه خرید و فروش دیجیتال سبب شده است که مشترکان تلفن همراه شارژ مورد نیازشان را به صورت آنلاین خریداری کنند، همین امر سبب شده است که دیگر خبری از پوکه‌های زرد رنگ کارت شارژ در گوشه کنار خیابان نباشد.
تردید نکنید در آینده بسیاری از مشاغل در دنیای واقعی برچیده شده و به دنیایی مجازی منتقل می‌شوند و یا شاید به کلی دستخوش تغییر شوند و خدمات متفاوت با شیوه متفاوت در دنیای مجازی جای آن ها را پر کند.

 

شاید بد نباشد در یک مقاله مجزا مشاغلی را که احتمالاً در آینده نزدیک زیر چرخهای ارابه قدرتمند تجارت مجازی از بین میروند را بررسی و صاحبان آنها را از شرایط و تغییراتی که در حال رخ دادن است آگاه کنیم.
من همیشه فکر می‌کنم آن بیچاره‌ای که چند ماه قبل از رونمایی تکنولوژی سی دی یا فلش، یک کارخانه تولید فلاپی خریده است چقدر غصه خورده و از این معامله پشیمان شده است. حتما می‌دانید با ورود تکنولوژی cd و فلش مموری همان اوایل کار دنیای فلاپی‌ها ناک اوت شد و به کلی به یک تجارت ۱۰۰ درصد ورشکسته تبدیل شد.

 

اگر شعبه مجازی نداشته باشیم از گردونه رقابت جا می‌مانیم!

رقبای ما روز به روز در حال توسعه کسب و کار خود هستند آنها منتظر دیگران نمی‌مانند، گاهی خود طرح و ایده ابداع می‌کنند تا کسب و کاری موفق و پیش رو داشته باشند. تردید نکنید که رقبای شما از خیر دنیای مجازی نمی‌گذرند و حداکثر استفاده را از فروشگاه اینترنتی خود می‌کنند. در چنین شرایطی ماجرا مثل جنگ چالدران میشود، سربازان ایرانی با اسب و شمشیر و سربازان عثمانی با توپ و تفنگ! در واقع قدرت آنها دو شاید هم بیشتر در مقابل یک شاید هم کمتر پیروزی حتمی آنها و شکست قطعی شما را رقم می‌زند.
اینترنت دنده اضافه خودرو کسب و کار شماست که یک یا چند دنده به جعبه دنده خودرو کسب و کارتان اضافه می‌کند. تصور کنید شما با ۵ دنده و رقیب‌تان با ۹ دنده! وقتی که شما دارید با نهایت سرعت با دنده ۵ گاز می‌دهید، کافیست یک دنده به ۶ بدهد شما فید می‌شوید، یک جشنواره اینترنتی یا حراج جمعه سیاه…مثال خوبی بود نه!

 

راه اندازی کسب و کار اینترنتی چندان پرهزینه نیست!

راه اندازی کسب و کار‌های اینترنتی هزینه‌های هنگفت دنیای واقعی را ندارد. شما نیاز به یک سایت فروشگاهی دارید، آموختن ابزارها و تکنیک‌های مرتبط با کارتان و چنانچه کمی حوصله به خرج بدهید و تلاش کنید به راحتی می‌توانید کسب و کار اینترنتی خود را ایجاد کنید. شما با استخدام یک نیروی متخصص یا یک نیروی اجرایی که دانش متوسط اینترنتی داشته باشد می توانید مسیر توسعه فروشگاه اینترنتی خود را با قدرت هرچه تمام‌تر هموار کنید.

 

در دنیای مجازی به بازار مصرفی عظیم و مشتریان نامحدود دسترسی داریم.

شما در دنیای مجازی به جامعه عظیم مخاطبان و مشتریانی که ممکن است به کالا یا خدمات شما نیاز داشته باشند دسترسی دارید. هیچ تاجر و کسی که حداقل اطلاعاتی درباره کسب و کارها داشته باشد از کنار مشتری به سادگی عبور نمی کند چرا که در دنیای تجارت مشتری خوب و فراوان اساس ایجاد و توسعه هر کسب و کار و تجارت است.

 

کسب و کار‌های مجازی می‌توانند بدون محدودیت‌های جغرافیایی با سراسر جهان تجارت کنند.

فروشگاه‌های اینترنتی بدون هیچ محدودیتی می‌توانند با سرتاسر کشور و دنیا تجارت کنند. شاید این امکان برای همه مشاغل جذابیت بالایی نداشته باشد اما در مقابل ایده‌های جدیدی برای شما ایجاد می‌کند که در نوع خود هیجان برانگیز است.
به عنوان مثال شما شاید با اطلاع از این امکان، تمایل داشته باشید که زعفران را از شهری که در آن سکونت دارید یعنی قائنات به سرتاسر دنیا بفروشید.
یا از خوزستان خرما را به جایی که می‌خواهید صادر کنید. یکی از کسب و کارهایی که ما در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن راه انداختیم، یک شرکت تولید محصولات شیلنگ سازی بود که با پیگیری هایی که صاحب این کسب و کار داشت توانست در بازارهای کشورهای عربی اسم رسمی برای خود و برند خود به هم بزند و این روزها مشغول صادرات به کشورهای حوزه دریای خزر و قزاقستان است.

 

کسب و کارهای مجازی، سیستم‌های هوشمند مدیریتی محاسباتی و مالی در اختیار دارند.

در فروشگاه‌های اینترنتی شما می‌توانید از سیستم‌های هوشمند بهره گیری کنید. به عنوان مثال افزونه‌های مختلفی که در سیستم مدیریت محتوای وردپرس وجود دارد امکان هرگونه محاسبات و عملیات‌های مورد نظر را برای شما به صورت خودکار فراهم می‌کند.
کافیست شما صفحه محصول را تکمیل و قیمت گذاری کنید. آن وقت همه چیز به صورت اتوماتیک کاملا منظم و بدون خطای انسانی در خدمت توسعه کسب و کار شما قرار می‌گیرد. محاسبه تخفیف، محاسبه قیمت، درصد مالیات، مالیات ارزش افزوده، هزینه ارسال، هزینه پست پیشتاز سفارشی و هر آنچه که فکرش را می‌کنید نظیر درصد کمیسیون یا فروش اشتراکی همه اینها در فروشگاه اینترنتی به راحتی در دسترس شما قرار دارد.
در بازار مجازی میتوان همه چیز را از پیش برنامه ریزی و به صورت خودکار اجرا کرد. نظیر حراجی‌ها یا قوانین و شرایط مشخصی برای تخفیف…

 

فروشگاه آنلاین شما نمایشگاه دائمی شماست!

گذشته از جنبه فروش و عرضه کالا، فروشگاه اینترنتی شما نقش نمایشگاه دائمی کالاها و خدمات شما را نیز دارد. بسیار منطقی به نظر می‌رسد که شما حتی اگر قصد ورود به تجارت الکترونیک و دایر کردن فروشگاه مجازی را نداشته باشید با ایجاد یک سایت، نمونه کارهای خود را در معرض دید همگان قرار می دهید.
این مسئله نه تنها در کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در نیرو وقت و انرژی شما موثر است بلکه بسیار مورد استقبال مشتریانتان نیز واقع می‌شود. چرا که آنها علاقه دارند با تلفن همراه شان نمونه کارها را ببینند و دستورالعمل‌ها را بررسی کنند و سپس تصمیم بگیرند. حتی آن‌ها علاقه دارند رزرو و پیش خرید را به صورت آنلاین و مجازی انجام دهند تا نیاز به مراجعه حضوری نباشد.

کسب و کار اینترنتی به نیروی انسانی کمتری احتیاج دارد.
همانطور که در سایر بخش‌ها نیز مطرح شد در فروشگاه اینترنتی، شما نیاز به نیروی انسانی کمتری دارید چرا که بسیاری از کارها به صورت اتوماتیک توسط سیستم مدیریت محتوا یا اسکریپت هایی که برای شما مورد استفاده قرار می‌گیرد انجام می‌شود.پس صرفه جویی در نیروی انسانی را هم به دیگر فواید و ویژگی‌های کسب و کار اینترنتی اضافه کنید.

 

تجارت در اینترنت خطراتی نظیر آتش سوزی یا سرقت کالاها را ندارد

حال که بناست همه فواید و ویژگی‌های فروشگاه مجازی و دیجیتال مارکتینگ را بررسی کنیم شاید اشاره به این نکته هم خالی از لطف نباشد که شما در فروشگاه اینترنتی با خطرات کمتری نظیر آتش سوزی، سرقت و استهلاک مواجه هستید. چرا که نیاز به نمایش فیزیکی کالا ندارید و با تصویر آن فروشگاه خود را دایر می‌کنید.
مسلماً این امر می‌تواند ریسک پذیری و خطرات ناشی از قرار دادن محصولات در فروشگاه را برای شما کم کند. در چنین شرایطی شما نیاز به یک انبار دارید آن هم نه در یک منطقه که نزدیک به فروشگاهتان باشد، چرا که اگر قرار باشد با ارسال پستی محصولات را به دست مشتریان برسانید محل انبار چندان تفاوتی ندارد.
این مسئله در بسیاری از مشاغل می‌تواند موجب صرفه جویی‌های کلان و سودآوری فراوانی برای صاحبان کسب و کارها شود.

 

کسب و کارهای اینترنتی به سادگی قابل بررسی و کنترل هستند.

بسیاری از مشاغل و کسب و کارها در دنیای واقعی همه ساله برای بررسی میزان سود و زیان یا محاسبه مالیات، از شرکت‌های حسابداری برای انجام این امور کمک می‌گیرند.انجام امور حسابداری معمولاً بسیار پر هزینه است. در فروشگاه‌های آنلاین همانگونه که گفته شد کلیه مراحل عملیات‌های مورد نیاز فروشگاه به صورت اتوماتیک و خودکار انجام می‌شود.

به عنوان مثال کافی است شما در فروشگاه اینترنتی تیک مربوط به محاسبه مالیات را بزنید، در این شرایط کلیه کالاها یا خدمات‌ها با محاسبه مالیات و درصدی که شما تعیین کرده اید قیمت گذاری میشوند.

 

دولت‌ها از کسب و کارهای مجازی حمایت می‌کنند در ایران هم همین گونه است.

یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در هر فعالیت و صنفی، حمایت قانون و دولت از آن فعالیت است. آنچه که مسلم است، سیاست‌های دولت همواره در راستای حمایت از کسب و کارهای مجازی و استارت آپ‌ها قرار دارد.

در ایران نیز حمایت از کسب و کارها و مشاغل اینترنتی به گونه‌ای است که ایجاد چنین فروشگاه هایی را به راحتی امکان پذیر می‌کند. شما می‌توانید از مرکز نظارت بر رسانه‌های دیجیتال مجوز دریافت کنید و به راحتی دامنه تهیه کرده و سایت راه اندازی کنید. همچنین شما می‌توانید از صنف مربوط به خودتان چنانچه انجمن اینترنتی دایر کرده باشد مجوز و نشان مخصوص اینترنتی را دریافت و در صفحه اینترنتی‌تان نصب کنید تا مشتریان شما اعتماد دو چندان به شما داشته باشند.
نشان اعتماد الکترونیکی اینماد نیز یکی از نشانه‌های بسیار مهم و تاثیرگذار در فروشگاه‌های اینترنتی است که موجب اعتماد کامل کاربران به کسب و کار و فعالیت شما می‌شود.

 

امکان استفاده از درگاه‌های پرداخت آنلاین، کار را تمام کرده است.

درگاه‌های پرداخت آنلاین همانگونه که با استفاده از دستگاه‌های پرداخت در فروشگاه‌ها انجام می‌شود، در اینترنت نیز با گرفتن مجوز‌های مربوطه که به راحتی قابل انجام است ایجاد می‌شود. شما میتوانید درگاه پرداخت امن در سایت خود راه اندازی کنید تا مشتریان با اتصال به شبکه سراسری بانکی شتاب به صورت آنلاین هزینه کالا یا خدماتی که از شما خریداری می‌کنند را بپردازند. همچنین شما می‌توانید از امکاناتی نظیر پرداخت هزینه پس از دریافت کالا استفاده کنید، این امکان با همکاری اداره پست جمهوری اسلامی ایران به راحتی قابل پیاده سازی است.

 

کسب و کار اینترنتی خواسته مردم این زمان است، خلاف آن نمی توان دوام آورد!

آنچه که مسلم است توسعه کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین به خاطر علاقه روزافزون مردم و تمایلی که به خرید اینترنتی داشته اند صورت گرفته است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد مقابله و دوری از آنچه که مردم آن را می‌پسندند هرگز عاقبت خوشایندی نخواهد داشت چراکه انتخاب نهایی را مردم می‌کنند و سلیقه‌های شخصی نمی تواند سلیقه‌های جمعی را تحت تاثیر قرار دهد. خواست جمعی و علاقه همگانی بر استفاده از خدمات به صورت آنلاین و اینترنتی است بنابراین همه کسب و کارها باید به علاقه عموم احترام گذاشته و خدمات خود را به صورت آنلاین و اینترنتی در اختیارشان قرار دهند. این همسویی بسیار برای شما سودآور است و موجب توسعه برندینگ شما خواهد شد.

 

اینترنت نخستین مرجع برای بررسی قیمت و دیدن نمونه کار هاست.

شاید شما هم با این صحنه مواجه شده باشید که میخواهید قیمت کالایی را داشته باشید و یکی از اطرافیان شما می‌گوید از اینترنت قیمت را در می‌آورم! بله دوستان عزیز امروزه اینترنت به عنوان یکی از مراجع اصلی بررسی قیمت، مشاهده نمونه کار و مهمترین عامل در تعیین فروش و موثر در معاملات است. بدون تردید فروشگاه هایی که قیمت نمونه کار و یا توضیحات محصولات خود را ارائه می‌کنند از ابزارهای قدرتمند دیجیتال مارکتینگ بهره می‌گیرند و با تکنیک‌های نظیر بازاریابی محتوایی، کمپین‌های تبلیغاتی و سایر ابزارها سعی در جذب مشتری و ایجاد تجربه‌های موفق خرید و فروش اینترنتی را دارند.

 

در آینده‌ای نه چندان دور دنیای مجازی واقعی‌تر از امروز خواهد شد!

با بررسی آنچه که گفتیم و با ملاحظه شرایط رو به رشد دنیای مجازی، در آینده نه چندان دور شاهد تغییر و تحولات بسیار جدی در عرصه کسب و کارها خواهیم بود‌. بسا بسیاری از مشاغل در آینده نزدیک از رونق افتاده و به سبک و سیاق دیگری در اینترنت به صورت مجازی عرضه شوند. همان طور که در پدیده اسنپ و خدمات حمل و نقل شاهد رونق روز افزون این نرم افزار و کاهش رونق تاکسی سرویس‌ها و آژانس‌های اتومبیل بودیم. در بسیاری موارد دیگر نیز این مسئله قابل پیاده سازی است.

 

فرصتی برای آنها که دغدغه‌های هنری، اجتماعی و یا کاری دیگر دارند. دنیای مجازی سر شما را خلوت می‌کند!

در راه اندازی فروشگاه اینترنتی انتقال بخشی از فعالیت‌ها به اینترنت موجب می‌شود وقت و زمان شما به طرز شگفت انگیزی آزاد شده و بتوانید به امورات دیگرتان رسیدگی کنید. به عنوان مثال کافیست شما به جای اینکه مجبور باشید به مشتریانتان یک به یک توضیح دهید صفحه‌ای داشته باشید که توضیحات مربوط به کالا یا خدماتتان به خوبی و کاملاً واضح و گویا به مشتری ارائه شود. در چنین شرایطی شما وقت آزاد بیشتری خواهید داشت و می‌توانید به سایر طرح‌ها و دغدغه‌های شخصی یا کاریتان که دارید رسیدگی کنید.

 

برخی از امکانات و دسترسی هایی که در دنیای مجازی و فروشگاه‌های آنلاین برای شما وجود دارد به شرح زیر است:

  • ایجاد فروشگاه آنلاین با امکانات کامل یک فروشگاه تمام عیار
  • امکان برگزاری مزایده و مناقصه به صورت کاملا اتوماتیک
  • امکان برگزاری حراج و اعمال تخفیف‌ها مشخص به صورت زمانی و تصاعدی و دستورهای دیگر
  • امکانات فروش اشتراکی و دریافت و پرداخت کمیسیون فروش
  • امکان تعیین قیمت‌های ویژه فروش تعدادی و تخفیفات مختلف
  • امکان ایجاد رزرواسیون و پیش خرید توسط مشتری
  • امکان ایجاد انواع نظرسنجی‌ها، مسابقه‌ها، پرسش و پاسخ و قوانین شرطی
  • امکان ثبت نام با موبایل، تایید هویت بکارگیری از امکانات نقشه
  • امکان ایجاد تشویق‌ها و سیاست‌های مختلف برای فروش بیشتر
  • و مهم‌تر از همه این‌ها، امکان بهره مندی از شبکه‌های اجتماعی و پدیده سودآور ارزشمندی به نام سئو برای توسعه کسب و کار و جذب مشتریان بیشتر
برچسب‌ها

مدیر

نویسنده و کارشناس تولید محتوا، مدرس دوره های علمی کاربردی توسعه وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا