دیجیتال مارکتینگ

مجموعه اصطلاحات مهم و پر کاربرد دیجیتال مارکتینگ

آنچه که حتمن باید بیاموزید

5 (100%) 2 votes

آشنایی با اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ یکی از کارهای ضروری هر کسب و کاری…

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

A/B Testing
A/B تست، یک تکنیک بسیار مفید است که بوسیله آن می‌توانیم شکل‌‌های مختلف یک المان مشخص را در یک نمونه ثابت با هم مقایسه کنیم. برای نمونه شما می‌توانید، دو صفحه فرودی که فقط در تیتر با هم تفاوت دارند را A/B تست کرده و دریابید که کدام تیتر بهتر جواب داده و نرخ تبدیل بهتری برای شما به ارمغان آورده است. تیتری که بیش از ۵۰% مخاطبان را به خود جذب کند به نمونه موفق تبدیل می‌گردد. فراموش نکنید که در A/B تست فقط باید روی یک المان مشخص تغییر صورت بگیرد. مثلا فقط روی تیتر و یا فقط روی دکمه فراخوان (Call-to-Action).

Ad Extensions
اطلاعات اضافی که می‌توان برای تبلیغات به گوگل ادوردز اضافه کرد تا تبلیغ‌دهنده در نمایش تبلیغ از آن‌ها استفاده کند. این اطلاعات شامل خلاصه‌ای از کسب و کار (review)، آدرس، قیمت، دانلود اپلیکیشن، لینک سایت، شماره تماس برای لینک click to call و … است. وارد کردن این اطلاعات و استفاده از آن توسط گوگل ادوردز نرخ کلیک (CTR) را بالا می‌برد.

Ad Impression
به هر باری که یک بنر تبلیغاتی توسط یک بازدیدکننده‌ای از منبعش دیده می‌شود، ثبت یک Ad Impression صورت می‌گیرد که مشخصا قابل شمارش است. البته هر باری که تبلیغ توسط منبع به نمایش گذاشته شود، یک Ad Impression محاسبه می‌گردد.

 

Ad Manager Account
حساب کاربری تبلیغات در فیسبوک است که با استفاده از آن می‌توان کمپین‌‌های تبلیغاتی در شبکه تبلیغاتی فیسبوک راه اندازی کرد.

Ad Network
به گروه یا شبکه‌‌هایی گفته می‌شود که ارتباط بین تبلیغ‌ دهندگان و ناشران را فراهم می‌کنند. می‌توان گفت که شبکه‌‌های تبلیغاتی نقطه تماس تبلیغ ‌دهندگان و ناشرین هستند که به مذاکره آن‌‌ها در مورد عرضه و تقاضای تبلیغات کمک می‌کنند.

Ad Server
کار مدیریت و توزیع تبلیغات در سراسر وب ‌سایت‌‌‌هارا بر عهده دارد. ناشرین، شبکه‌‌‌های تبلیغاتی، آژانس ‌‌ها و برخی تبلیغ ‌دهندگان از این سرور‌ها استفاده می‌کنند.

Adsense (Google Adsense)
پلتفرم گوگل که با وب‌سایت‌‌هایی که قصد نمایش تبلیغات دارند همکاری می‌کند و وب‌سایت‌‌ها از این طریق می‌توانند کسب درآمد کنند.

Advertiser
شخص، موسسه یا شرکتی که در جهت آگاه نمودن مردم از یک برند خاص یا افزایش محبوبیت آن، محصولات، خدمات یا رخداد‌های آن برند را تبلیغ می‌کند.

Affiliate
به افراد یا شرکت‌‌هایی گفته می‌شود که محصولات یا خدماتی را تبلیغ می‌کنند که متعلق به آن‌‌ها نیست و در ازای این کار، درصدی از مقدار فروش یا lead حاصل از تبلیغات خود را دریافت می‌کنند.

Algorithm
مجموعه‌ای از قوانین و فرآیند‌ها که سیستم‌‌های کامپیوتری برای انجام وظایف مختلف، در پیش می‌گیرند. در دیجیتال مارکتینگ الگوریتم معمولاً به مجموعه فرآیند‌های گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌‌ها گفته می‌شود. مانند الگوریتم پنگوئن که کیفیت لینک سازی در سایت‌‌ها را تحلیل می‌کند ویا الگوریتم پاندا که کیفیت محتوای قرار گرفته در سایت‌‌ها را بررسی می‌کند. گوگل نام الگوریتم‌های مختلف رتبه‌بندی سایت‌‌ها و توضیح کوتاهی درباره آن‌ها منتشر می‌کند.

Algorithm Update
تغییراتی که گوگل در الگوریتم‌‌ها ایجاد می‌کند. این تغییرات بر رتبه‌بندی سایت‌‌ها نیز تأثیر می‌گذارد.

Alt Text (or Alternative Text)
عبارتی که برای توصیف تصاویر آپلود شده در سایت‌‌ها برای توصیف آن تصاویر به کار برده می‌شود. این عبارت در ادامه کد html مربوط به تصویر می‌آید. در صورتی که کاربری توانایی لود کامل تصاویر در صفحه وب‌سایت را نداشته باشد این عبارت متنی در محل آن تصویر نمایش داده می‌شود. بهتر است همه تصاویر در صفحات وبسایت alt text یا متن جایگزین داشته باشند.

Alexa Rank
معیاری از ترافیک و رتبه برتری وب‌سایت است. این شاخص هرچه کمتر باشد،نشان‌دهنده ترافیک بهتر وب‌ سایت است.این شاخص بر اساس ترافیک سه ماهه اخیر هر سایت با استفاده از دیتای جمع آوری شده از کاربران Alexa Toolbar تعیین می‌شود.

Analytics
جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌‌های بازاریابی را آنالیتیکس می‌نامند. اغلب کسب‌وکار‌ها برای به دست آوردن داده‌‌های مورد نیاز خود مانند ترافیک وب‌سایت، صفحات بازدید شده و … از ابزار Google Analytics استفاده می‌کنند. در مورد اپلیکیشن‌‌ها، به دنبال کردن و ارتباط کاربر با وقایع درون اپلیکیشن آنالیتیکس می‌گویند.

Anchor Text
کلماتی که به وسیله ‌هایپرلینک به لینک قابل کلیک تبدیل شده‌اند. در سئو، anchor text یک علامت برای رتبه‌بندی گوگل محسوب می‌شوند. در واقع این کلمات گوگل را از موضوع محتوایی که در آن آدرس قرار دارد مطلع می‌کند و گوگل به آن آدرس برای آن کلمات کلیدی مشابه رتبه می‌دهد.

Application Programming Interface) API)
مجموعه‌ای از قوانین برنامه‌نویسی هستند که به اپلیکیشن‌‌‌ها اجازه استخراج اطلاعات از سرویس مورد نظر را می‌دهند و از آن اطلاعات برای اپلیکیشن خود یا آنالیز داده‌‌ها استفاده می‌کند. API‌‌هابه دست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای حل مشکلات مشتریان را تسهیل می‌کند.

App Store Optimization) ASO)
به فرآیند بهینه‌سازی اپلیکیشن برای بیشتر، راحت‌تر و سریع‌تر دیده شدن در جست‌وجو‌های یک اپ‌استور می‌گویند. این فرآیند شامل رتبه‌بندی اپلیکیشن‌‌ها از طریق جست‌وجوی کلیدواژه در مارکت‌‌های اپلیکیشن‌‌ها است.

Average position
شاخصی در گوگل ادوردز که نشان می‌دهد تبلیغات سفارش داده‌شده در کجای صفحه نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. اگر این شاخص بین ۱ تا ۴ باشد تبلیغات در بالای صفحه نتایج (به ترتیب در لینک‌‌های یک و دو …) نمایش داده می‌شود که بهترین نتیجه است. اعداد بیشتر از پنج نشان‌دهنده این است که تبلیغ در پایین صفحه نتایج گوگل نمایش داده خواهد شد.

Average time on site
یکی از بهترین معیار‌های اندازه‌گیری عملکرد وب‌سایت‌‌ها و وبلاگ‌‌ها، متوسط زمان حضور مخاطب در آن‌‌ها است. پایین بودن این زمان نشان‌دهنده محتوای خسته‌کننده یا وجود مشکل در بارگذاری وب‌سایت است.

Audience
گروهی از مردم که به ‌احتمال‌ زیاد در معرض آگهی‌‌ها و تبلیغات قرار می‌گیرند.

Automation
استفاده از برنامه‌‌های کامپیوتری به‌منظور انجام وظایف تکراری که انسان‌‌ها مسئول انجام آن بوده‌اند. در بازاریابی فرآیند‌های تکراری در ارتباط با کاربران مانند ارسال ایمیل تایید ثبت‌نام با کمک اتوماسیون سریع‌تر و مطمئن‌تر انجام می‌شوند.

B
Banner Ad
اولین و یکی از محبوب‌ترین انواع تبلیغات دیجیتال در قالب تصویر و کد HTML که می‌تواند در وب‌سایت‌‌های مختلف قرار گیرد تبلیغات بنری است. بنر‌ها در سایز‌های مختلف وجود دارند که بهتر است از اندازه‌‌های استاندارد آن استفاده کنید.

Bid
میزان هزینه رقابتی است که تبلیغ‌دهندگان مایل هستند به ازای هر اقدام (Action) مانند کلیک، بازدید و … برای هر کاربر به شبکه تبلیغاتی بپردازند. برخی از پلتفرم‌‌ها قیمت خودکار پیشن‌هاد می‌‌کنند. علاوه بر این استراتژی، امکان وارد کردن bid به‌صورت دستی (manually) نیز وجود دارد. اگر این کار به‌صورت آنلاین انجام شود به آن اصطلاحاً RTB (real-time biding) گفته می‌شود.

Blogging
بلاگ (وبلاگ) در واقع وب‌سایتی است که به‌طور مرتب با محتوا و نوشته‌‌های جدید به‌روزرسانی می‌شود. بلاگ به دلیل دارا بودن محتوای جدید، جذب بازدیدکنندگان جدید، درگیر کردن کاربران فعلی و اشتراک‌گذاری نظرات مردم نقش بسیار مهمی در دیجیتال مارکتینگ دارد.

Bottom of the Funnel
قسمت پایین قیف بازاریابی به مرحله پایانی سفر مشتری اشاره دارد. در این مرحله مشتریان در فرآیند خرید قرار دارند. قیف بازاریابی چیست؟

Bounce Rate
درصدی از بازدیدکنندگان یک وب‌سایت است که بلافاصله پس از بازدید از صفحه بدون هیچ کلیک یا تعاملی با قسمت‌‌های دیگر وب‌سایت، صفحه را ترک می‌کنند. وب‌سایت‌‌ها در تلاش‌اند کمترین میزان نرخ پرش را داشته باشند. میزان بالای این نرخ نشان‌دهنده وجود مشکل در بارگذاری وب‌سایت یا جذاب نبودن صفحه وب‌سایت است. همچنین، نرخ پرش در ایمیل مارکتینگ، درصدی از ایمیل‌‌های ارسالی است که به دلیل مشکلاتی نظیر آدرس‌ ایمیل نامعتبر، بروز نبودن لیست و … به مخاطبان مورد نظر تحویل داده نمی‌شوند.

Bot
برنامه‌‌های خودکار کامپیوتری هستند که می‌توانند به‌جای انسان با اینترنت ارتباط برقرار کنند، وظایف را خودکارسازی کنند و گاهی هم باعث تحریف در داده‌‌ها شوند. این ربات‌‌ها معمولاً قادر به اجرای کار‌های ساده و تکراری هستند.

Brand Awareness
میزان یا سطح آشنایی مشتریان بالقوه با محصولات و خدمات برند‌ها را آگاهی از برند می‌نامند. افزایش آگاهی از برند یکی از اهداف مهم کمپین‌‌های تبلیغات دیجیتال است.

Business to Business) B2B)
نوعی از شرکت‌‌ها یا معاملات که واسط بین دو شرکت تجاری هستند و مشتریان آن‌‌ها به‌جای اشخاص، سازمان‌‌ها هستند. به‌عنوان‌مثال، معامله بین یک شرکت تولیدکننده و عمده‌فروش یا معامله بین عمده‌فروش و خرده‌فروش از نوع B2B است. مثالی از شرکت B2B شبکه‌‌های تبلیغاتی هستند که واسط بین تبلیغ‌دهنده‌‌ها و ناشرین تبلیغات (دو سازمان یا شخص حقوقی) هستند.

Business to Consumer) B2C)
شرکت‌‌ها یا معاملاتی هستند که واسط بین کسب‌وکار‌ها و مصرف‌کنندگان (استفاده‌کنندگان ن‌هایی محصولات یا خدمات) هستند.

C
Campaign
مجموعه‌ای از کار‌های مرتبط و با هدف مشخص است. مثلاً کمپین‌‌های تبلیغاتی با هدف معرفی محصول جدید و کمپین‌‌های مسئولیت اجتماعی با هدف بهبود یک بحران اجتماعی اجرا می‌شوند. در دنیای مارکتینگ، کمپین‌‌ها پیام‌‌های تبلیغاتی هستند که یک موضوع را به اشتراک می‌گذارند و محصولات یا خدماتی را در بازار تبلیغ می‌کنند. در زمینه دیجیتال مارکتینگ، کمپین‌‌ها از طریق پلتفرم‌‌های تبلیغاتی، شبکه‌‌های تبلیغاتی (Ad network)، شبکه‌‌های اجتماعی، ایمیل یا سایر پلتفرم‌‌های آنلاین اجرا می‌شوند.

Customer Acquisition Cost) CAC)
کل هزینه‌‌های فروش و بازاریابی که برای جذب یک مشتری جدید صورت گرفته است. برای محاسبه این عدد، کل هزینه‌‌های بازاریابی در یک مدت مشخص مثلاً یک ماه را جمع و بر تعداد مشتریان به‌دست‌آمده از این تلاش‌‌های بازاریابی تقسیم کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر ۵۰۰ هزار تومان در یک ماه برای بازاریابی هزینه کرده‌اید و ۵۰ نفر به مشتریان شما بر اساس تلاش‌‌های شما اضافه شده باشد، CAC در آن ماه، ۱۰ هزار تومان خواهد بود.

Content Management System) CMS)
یک ابزار که برای ایجاد، ویرایش و مدیریت طیف وسیعی از محتوا‌های مختلف نظیر تصویر، متن، فیلم و … به کاربرانی که دانش فنی برنامه‌نویسی صفحات وب را ندارند کمک می‌کند. این برنامه به ایجاد محتوای قابل جستجو، فهرست‌بندی، بررسی مخاطبان محتوا و … کمک می‌کند.

Conversion
زمانی که افراد هدف مورد انتظار شما مانند کلیک بر روی لینک، دانلود کتاب، ثبت‌نام در خبرنامه، خرید و … را انجام می‌دهند، اصطلاحاً Conversion یا همگرایی اتفاق می‌افتد.

Cost Per Action) CPA)
یک مدل قیمت‌گذاری است که تبلیغ‌دهنده زمانی حاضر به پرداخت پول به شبکه‌‌های تبلیغاتی می‌شود که عمل مورد نظر او (کلیک، بازدید کامل ویدئو، پر کردن فرم، عضویت و …) انجام شود. این اصطلاح همچنین به معنی مقدار پرداخت تبلیغ‌دهنده به ازای اجرای هر عمل مذکور است.

Cost Per Click) CPC)
یک مدل قیمت‌گذاری کمپین‌‌های دیجیتال است که تبلیغ‌دهنده به ازای هر کلیک به شبکه تبلیغاتی مبلغی را می‌پردازد.

Cost Per Complete View) CPCV)
یکی از مدل‌‌های قیمت‌گذاری کمپین‌‌های دیجیتال مارکتینگ است که تبلیغ‌دهنده به ازای هر تماشای کامل ویدیو مبلغ مشخصی را به شبکه تبلیغاتی پرداخت می‌کند. این نوع از کمپین برای آگاه‌سازی مردم از برند مناسب است، اما در انت‌های ویدئو نیز می‌تواند دارای یک بنر با CTA باشد که بیننده را به کلیک بر روی آن تشویق می‌کند.

Cost Per Install) CPI)
مقدار متوسط هزینه‌ای است که تبلیغ‌دهنده باید به ازای هر نصب به شبکه تبلیغاتی بپردازد. استفاده از این نوع مدل قیمت‌گذاری برای افزایش تعداد کاربران یک اپلیکیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Cost Per Lead) CPL)
مقدار متوسط هزینه‌ای است که تبلیغ‌دهنده به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ که منجر به lead شده است می‌پردازد. این مقدار از تقسیم مقدار کل هزینه صرف شده در کمپین‌‌ها بر تعداد lead‌های ایجاد شده به‌ دست می‌آید.

Cost Per Mille) CPM)
کلمه فرانسوی Mille به معنای ۱۰۰۰ است. CPM یک مدل قیمت‌گذاری است که تبلیغ‌دهنده باید به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش (impression) تبلیغ خود پول پرداخت کند. این نوع از کمپین‌‌ها برای کسب‌وکار‌هایی مناسب است که هدفشان تن‌ها آگاهی از برند (Brand Awareness) است؛ زیرا در موفقیت کمپین هیچ تضمینی برای اجرای عملی از سمت کاربر وجود ندارد.

Call To Action) CTA)
یک لینک متنی، تصویری، دکمه یا لینک وب‌سایت است که مخاطب را به کلیک بر روی آن تشویق می‌کند. CTA نقش بسیار مهمی در بازاریابی ایفا می‌کند، زیرا تبدیل مخاطبان به lead را تسهیل می‌کند. بنابراین، CTA‌‌ها باید به اندازه کافی قانع‌کننده، تشویق‌کننده و دارای پیشن‌هاد ارزشمند باشند.

Conversion Rate) CR)
درصدی از مردم که به سمت هدف شما همگرا می‌شوند و اقدام مورد نظر شما را انجام می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، اگر هدف مورد نظر شما فروش محصول باشد و تبلیغ محصول به ۱۰ نفر نمایش داده شود(impression) و ۶ نفر بر روی آن کلیک و ۴ نفر محصول را خریداری کنند، نرخ همگرایی ۴ از ۱۰ نفر یعنی ۴۰ درصد خواهد بود.

Creative Set
[در تپسل] مجموعه‌ای از ویدئو‌های تبلیغاتی، بنر‌های طراحی‌شده در انت‌های ویدئو و لینک شمارش تعداد نصب و یا تعداد کلیک که در یکی از Third Party‌ها ساخته‌شده است. این مجموعه ساخت کمپین در نوبت‌‌های متعدد را آسان می‌کند.

Content
محتوا بخشی از اطلاعات است که با هدف افزایش آگاهی، جذب مشتریان و افزایش تعاملات مشتریان در قالب‌‌های مختلف نظیر وبلاگ، ویدئو، پست‌‌های شبکه‌‌های اجتماعی، عکس، اسلاید، GIF و … تولید می‌شود. محتوا نقش بسیار مهمی در افزایش ترافیک و موفقیت استراتژی بازاریابی ایفا می‌کند.

Customer Relationship Management) CRM)
شیوه‌‌ها، استراتژی‌‌ها و فناوری‌‌هایی است که شرکت‌‌‌ها برای مدیریت و آنالیز تعاملات و داده‌‌های مشتریان با هدف بهینه‌سازی روابط شرکت با مشتریان، حفظ آن‌‌ها و افزایش فروش انجام می‌دهند.سیستم‌‌های CRM برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان در کانال‌‌های مختلف طراحی شده‌اند.

Customer Behavior
به فعالیت‌‌های یک کاربر مانند دانلود فایل‌‌ها، تماشای ویدئو یا خریداری محصولات گفته می‌شود که به‌منظور بهینه‌سازی مارکتینگ قابل دنبال کردن، اندازه‌گیری، ارزیابی و آنالیز هستند.

Customer Events/Attribute
داده‌‌هایی است که در مورد رفتار و اطلاعات کاربران توسط CRM جمع‌آوری‌شده و برای شخصی‌سازی استفاده می‌شود.

Customer Permissions
درخواست‌‌هایی است که برند‌ها و کسب‌وکار‌ها از مشتریان و مخاطبان خود برای دریافت اطلاعات شخصی، دسترسی به دستگاه و داده‌‌های دیگر آن‌‌ها دارند. این داده‌‌ها می‌تواند شامل موقعیت جغرافیایی مخاطبان، اجازه دسترسی به برخی عناصر تلفن همراه و اجازه برای ارسال ایمیل باشد.

Content Optimization System) COS)
این سیستم، نوعی سیستم مدیریت محتوا (CMS) است، اما برای ارائه محتوا‌های شخصی به مشتریان، بهینه‌سازی شده است.

Conversion Rate Optimization) CRO)
شاخه‌ای از دیجیتال مارکتینگ است که هدف آن بهبود نرخ همگرایی(conversion rate) است. CRO در واقع تلفیقی از روانشناسی، بازاریابی و طراحی وب‌سایت است. در این شاخه، ابتدا رفتار بازدیدکنندگان وب‌سایت را شناسایی و در انت‌ها آن را بهینه‌سازی می‌کنند. برای این منظور از تکنیک‌‌هایی نظیر تست A/B استفاده می‌شود. CRO به معنای بهینه سازی نرخ تبدیل می باشد.

Customer Journey
سفر مشتری، اصطلاحی است که به‌منظور توصیف رابطه مداوم بین مصرف‌کننده و محصول یا برند استفاده می‌شود. سفر مشتری هم در دنیای کسب‌وکار‌های B2B و هم B2C استفاده می‌شود. این اصطلاح به معنای هدایت مشتری، تعامل مداوم با او و به‌نوعی همراهی با او در طول آشنایی و استفاده از محصولات و خدمات است.

Customer Retention
معیاری است که به تعداد مشتریانی اشاره دارد که تعاملات خود با برند را ادامه می‌دهند. این معیار معمولاً در یک دوره زمانی معین اندازه‌گیری می‌شود. به‌عنوان‌مثال، چه تعداد از مشتریان جدید در دو ماه اخیر به تعاملات خود با برند ادامه داده‌اند.

Dashboard
داشبورد یک از ابزار‌های مدیریت اطلاعات است که به‌منظور دنبال کردن KPI ‌ها، معیار‌ها و سایر نقاط کلیدی مرتبط با کسب‌وکار، داده‌‌های پرتالی بر روی کامپیوتر ارائه می‌دهد. داشبورد از طریق تصویرسازی داده‌‌ها، مجموعه داده‌‌های پیچیده را به‌گونه‌ای قابل فهم ساده می‌کند تا کاربران با نگاهی گذرا بتوانند از عملکرد کسب‌وکار خود اطمینان حاصل کنند.

Deep Linking
در وب به معنای استفاده از ‌هایپرلینک برای لینک به یکی از صفحات داخلی اپلیکیشن است. با کلیک بر روی لینک، کاربر به آن صفحه منتقل می‌شود و بدین ترتیب، کاربر راحت‌تر و سریع‌تر به سمت اقدام بعدی هدایت می‌شود.

Digital Marketing
بازاریابی محصولات یا خدمات با بهره‌گیری از فناوری‌‌های دیجیتال نظیر اینترنت و همچنین استفاده از کانال‌‌های دیجیتال نظیر تلفن‌‌های همراه، وب‌سایت، رسانه‌‌های اجتماعی، ایمیل، اپلیکیشن‌‌های موبایل و … است.

Directory
یک وب‌سایت شامل لیستی از صفحات با موضوعات مشابه است. برخی از دایرکتوری‌‌ها دارای لیستی از مشاغل موجود در هر منطقه جغرافیایی هستند که به آن‌‌ها فهرست محلی نیز می‌گویند. این لیست‌‌ها یکی از راه‌‌های حضور در دنیای دیجیتال است. کسب‌وکار‌ها با ثبت نام و اطلاعات تماس خود در این فهرست‌‌ها، راحت‌تر در نتایج جست‌وجوی کاربران پدیدار می‌شوند.

Display Ads
تبلیغات موجود در شبکه‌‌های نمایشی که می‌تواند در فرمت‌‌های مختلف مانند تصویر، فلش و ویدئو باشد. معمول‌ترین نوع آن‌‌ها، تبلیغات بنری است که در سراسر وب‌سایت‌‌ها، وبلاگ‌‌ها، شبکه‌‌های اجتماعی و درون اپلیکیشن دیده می‌شود.

Display Network
شبکه‌ای از وب‌سایت‌‌ها و اپلیکیشن‌‌ها است که تبلیغات نمایشی را در صفحات وب‌سایت خود نشان می‌دهند. کسب‌وکار‌ها می‌توانند در این شبکه‌‌ها مصرف‌کنندگان خود را بر اساس موضوعات و کلمات کلیدی مورد جستجو، قرارگیری در صفحات خاص و هدف‌گیری مجدد (Remarketing)، مورد هدف قرار دهند.

Domain Name
یک نام منحصربه‌فرد و متشکل از حروف، اعداد، خط تیره و نقطه برای نام‌گذاری یک وب‌سایت است.مثلا tapsell.ir نام دامنه سایت تپسل است.نام دامنه به جای آدرس IP سایت (که رشته ای از اعداد است) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Dynamic Content
اطلاعاتی است که برای شخصی کردن پیام‌‌ها و تعاملات مشتریان استفاده می‌شود و دائما به روز می‌شود. در واقع، به‌جای استفاده از ویژگی‌‌های آماری مشتریان مانند نام، شهر، جنسیت و … از API‌‌هاو سیستم‌‌های اختصاصی خود برای ایجاد محتوای مرتبط و پویا استفاده می‌کنند و این محتوا می‌تواند شامل هر چیزی از آب‌وهوا گرفته تا برنامه زمان‌بندی فیلم‌‌ها با تیتر خبر‌ها باشد.

EBook
نسخه‌‌های دیجیتال از کتاب است که در فرمت‌‌هایی نظیر pdf منتشر می‌شود و معمولا بازاریابان این کتاب‌‌هارا برای تولید lead استفاده می‌کنند. محتوای این EBook‌‌هامعمولاً طولانی‌تر از پست‌‌های وبلاگ است و به‌صورت جزئی‌تر به موضوعات می‌پردازد.

Ecommerce
کسب‌وکار‌هایی که به‌صورت آنلاین تجارت می‌کنند. رایج‌ترین نوع تجارت آنلاین، خرده‌فروشان آنلاین هستند که محصولات را به‌طور مستقیم به مصرف‌کنندگان می‌فروشند.

eCPM
درآمد مؤثر حاصل از هر هزار نمایش کامل تبلیغ به کاربران را CPM می‌گویند. این پارامتر یکی از اصلی‌ترین معیار‌ها برای انتخاب شبکه تبلیغاتی و کسب درآمد از آن است.

Editorial Calendar
چیزی شبیه به نقشه برای تولید محتوا است که به شما در تولید بهترین محتوا، یافتن بهترین موضوعات، یافتن مخاطبان هدف و فرکانس انتشار محتوا‌ها کمک می‌کند. استفاده از این تقویم محتوا باعث نظم بیشتر و برطرف کردن مشکلات محتوایی می‌شود.

۴
۴۰۴ Error
پیام خطایی که درصورت وارد کردن آدرس صفحه‌ای که دیگر موجود نیست، نمایش داده می‌شود.

Email Automation
ارسال خودکار ایمیل‌‌ها با استفاده از نرم‌افزار‌های مربوط به ایمیل مارکتینگ را اتوماسیون ایمیل می‌نامند. ایمیل‌‌های خوش‌آمد گویی، تأیید خرید و … از جمله ایمیل‌‌هایی هستند که با استفاده از سیستم‌‌های اتوماسیون ارسال می‌شوند.

Email List
مجموعه‌ای از آدرس‌‌های ایمیل است که برای ارسال کمپین‌‌های هدفمند ایمیلی کاربرد دارد. روش‌‌های مختلفی برای جمع‌آوری ایمیل‌‌های این لیست وجود دارد. لیست ایمیل‌‌ها معمولاً بر اساس میزان تعاملات و ویژگی‌‌های فردی مشترکین تقسیم‌بندی می‌شود.

Email Marketing
استفاده از ایمیل در بازاریابی و با هدف جذب مشتری، افزایش فروش، حفظ ارتباط مشتری با برند و … را ایمیل مارکتینگ می‌گویند.

Engagement Rate
معیاری است که میزان تعاملات مشتریان (تعداد لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری و …) با یک بخش از محتوا را توصیف می‌کند.

Evergreen Content
محتوا‌های ارزشمند، باکیفیت، استاندارد و صریحی هستند که حتی پس از گذشت مدت زمان طولانی از انتشار آن نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و همچنان برای خوانندگان ارزشمند هستند. این‌گونه پست‌‌ها به دلیل ایجاد سئو خوب برای بازاریابان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

Fill Rate
درصد وجود تبلیغ بیانگر نسبت تعداد نمایش‌‌های موفق تبلیغ به تعداد کل درخواست‌‌های ارسالی از یک رسانه به شبکه تبلیغاتی است. برای مثال، اگر یک اپلیکیشن در یک ساعت هزار درخواست نمایش تبلیغ به کاربرانش را به شبکه تبلیغاتی ارسال کند اما شبکه تبلیغاتی فقط بتواند ۵۰۰ تبلیغ را برای نمایش به اپلیکیشن بفرستند، درصد وجود تبلیغ ۵۰درصد خواهد بود. در این ویدئو بیشتر با مفهوم Fill Rate آشنا شوید.

Frequency
تعداد دفعات انجام کاری در واحد زمان را فرکانس می‌گویند. در بازاریابی دیجیتال اصطلاحاتی مانند فرکانس نمایش تبلیغ و فرکانس ارسال ایمیل بیانگر تعداد نمایش تبلیغات به یک کاربر یا ارسال ایمیل در طول یک مدت مشخص است.

Frequency Capping
تنظیم یک محدودیت برای فرکانس نمایش تبلیغات به یک کاربر در طول مدت زمان معین است. به‌عنوان‌مثال، تپسل می‌تواند فرکانس نمایش تبلیغات به کاربر را به‌گونه‌ای تنظیم کند که هر کاربر یک تبلیغ را بیش از سه بار مشاهده نکند.

Friction
هر عنصر موجود در وب‌سایت که باعث گیج کردن، منحرف کردن و یا استرس برای بازدیدکنندگان شود را Friction می‌گویند که باعث می‌شود آن‌‌ها وب‌سایت را سریع ترک کنند. استفاده از رنگ‌‌های ناسازگار، متن‌‌های طولانی و صفحات فرود با گزینه‌‌های زیاد و گیج‌کننده نمونه‌‌هایی از friction هستند.

Funnel
زمانی که کاربران خود را از طریق یک قیف از پیش‌ تعریف‌شده که شامل چندین CTA است، در طی مراحل مختلف به سمت هدف مورد نظر خود هدایت می‌کنید، در حال استفاده از قیف بازاریابی هستید. قیف بازاریابی در واقع روشی برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان ثابت در طول دوره سفر مشتری است.

Google Analytics
یکی از ابزار‌های کاربردی و رایگان تجزیه‌وتحلیل وب‌سایت است که توسط Google ایجاد شده است. ترافیک وب‌سایت، نرخ همگرایی، معیار‌های کاربری، مقایسه داده‌‌ها و میزان تأثیر هر کانال بازاریابی بر کسب‌وکار از جمله اطلاعاتی است که توسط این ابزار اندازه‌گیری می‌شود.

Google AdWords
سرویس تبلیغات آنلاین شرکت گوگل است. این سیستم به تبلیغ‌دهندگان اجازه می‌دهد به‌منظور دستیابی به مشتریان، تبلیغات خود را از طریق شبکه‌‌های جستجو نمایش دهند. این سیستم مدل‌‌های قیمت‌گذاری مختلفی را پیشن‌هاد می‌دهد که به قیمت پیشن‌هادی (bid) کسب‌وکار‌ها برای کلمات کلیدی مورد نظرشان بستگی دارد.

Google My Business
پلتفرمی است که کسب‌وکار‌ها می‌توانند به‌منظور حضور در صفحه نتایج جستجو اطلاعاتی نظیر نام، آدرس وب‌سایت، آدرس، نقشه، شماره تلفن، ساعات کاری را در آن وارد کنند. به دلیل جستجوی این پلتفرم بر اساس منطقه جغرافیایی، حضور در آن برای کسب‌وکار‌های محلی مفید و ضروری است.

Hashtag
عبارت‌‌هایی است که بدون فاصله با نماد # نوشته می‌شود و برای برچسب‌گذاری محتوا به‌منظور راحت‌تر دیده و پیدا شدن توسط کاربران استفاده می‌شود. هشتگ‌‌ها اغلب در پست‌‌های شبکه‌‌های اجتماعی و بلاگ‌‌ها استفاده می‌شوند.

Header
به قسمت بالای صفحات وب‌سایت که معمولاً شامل لوگو و منوی وب‌سایت است گفته می‌شود.

HTML
این واژه مخفف عبارت Hypertext Markup Language است و در واقع، مجموعه‌ای از کد‌ها به زبان برنامه‌نویسی است که برای چگونگی نمایش یک صفحه وب‌سایت در مرورگر استفاده می‌شود و در واقع، ساختار اصلی وب‌سایت را تشکیل می‌دهد.

Hyperlink
یک کد HTML است که ارتباط بین دو صفحه وب‌سایت را فراهم می‌کند و اغلب به‌صورت برجسته و با رنگ متفاوت مشخص می‌شود. این لینک‌‌ها می‌توانند تصویر یا نوشته باشند. از طریق کلیک بر روی این لینک‌‌های برجسته، می‌توان مستقیماً به صفحه تعیین‌شده رفت.

Internet Marketing) IM)
استفاده از اینترنت توسط صاحبان کسب‌وکار و توسعه‌دهندگان برای بازاریابی محصولات و خدمات را اینترنت مارکتینگ می‌گویند که روش‌‌های مختلفی دارد.

Impressions
تعداد دفعاتی که آگهی تبلیغاتی یک شرکت به مخاطبان نمایش داده می‌شود را impression می‌گویند. همچنین، به تعداد دفعاتی که صفحه وب‌سایت بازدید می‌شود نیز impression می‌گویند. به‌عنوان‌مثال، اگر دو بازدیدکننده ۵ صفحه وب‌سایت را ببینند، تعداد impression، ۱۰ خواهد بود.

In-App Ads
یکی از روش‌‌های دیجیتال مارکتینگ است که تبلیغ‌دهندگان، آگهی‌‌های خود را در قالب‌‌های مختلف نظیر بنر تبلیغاتی، ویدئو و … توسط شبکه‌‌های تبلیغاتی در اپلیکیشن‌‌هایی که ناشرین آن‌‌ها مایل به انجام این کار هستند، نمایش می‌دهند.

In-App Message
پیام‌‌های درون برنامه‌ای، پیام‌‌های دیجیتالی هستند که مردم تن‌ها زمانی قادر به دریافت آن‌‌ها هستند که در حال استفاده از اپلیکیشن باشند.

In-App Purchase
خرید محصولات یا خدمات از طریق اپلیکیشن‌‌های موجود روی موبایل‌‌ها و تبلت‌‌ها را خرید درون اپلیکیشن می‌گویند. این اصطلاح همچنین به خرید‌های ریالی اقلام مختلف درون بازی‌‌ها مثل خرید سکه، الماس و … هم گفته می‌شود.

Inbound Marketing
بازاریابی درون‌گرا یک بازاریابی غیرمستقیم محسوب می‌شود و تمرکز آن بر افزایش مشتریان از راه‌‌هایی غیر از تبلیغات ت‌هاجمی است. این نوع از بازاریابی از طریق قیف بازاریابی با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند و به‌جای فروش مستقیم، از طریق جلب اعتماد مخاطب در طول یک مسیر، او را به مشتری تبدیل می‌کند.

Incentive Traffic
ترافیکی است که توسط مردم به ازای دریافت پول، پاداش یا جایزه‌‌های بازی برای انجام کاری نظیر تماشای کامل ویدئوی تبلیغاتی، نصب اپلیکیشن، پر کردن نظرسنجی انجام می‌شود.

Infographic
تصویری که با هدف انتقال اطلاعات و داده‌‌هاطراحی شده است.از اینفوگرافیک برای نمایش ساده و تصویری مفاهیم پیچیده استفاده می‌شود که در بین بازاریابان دیجیتال از محبوبیت زیادی برخوردار است.

Influencer Marketing
بازاریابی تاثیرگذار نوعی بازاریابی است که از افراد تاثیرگذار بر جامعه به‌منظور رساندن پیام‌‌های تبلیغاتی در قالبی‌ ال‌هام‌بخش استفاده می‌کند. این افراد تاثیرگذار با دریافت مقداری پول از تبلیغ‌دهندگان این کار را به‌صورت غیرمستقیم و به‌گونه‌ای که برای مخاطبان جذاب باشد، انجام می‌دهند.

IP Address
یک شماره منحصربه‌فرد برای هر دستگاه استفاده‌کننده از اینترنت است. از این آدرس برای تشخیص محل دستگاه و تشخیص آن از سایر دستگاه‌‌های در حال استفاده از اینترنت استفاده می‌شود. شما نیز می‌توانید آدرس IP عمومی خود را از طریق جستجو عبارت “What is my IP Address?” پیدا کنید.

Interstitial Ads
آگهی‌‌هایی هستند که بین دو صفحه محتوایی زمانی که بازدیدکننده وب‌سایت از یک صفحه به صفحه دیگر وب‌سایت هدایت می‌شود، ظاهر می‌شوند. در اپلیکیشن‌‌های موبایل هم از این مدل تبلیغاتی استفاده می‌شود ولی باید آن را فقط در جایگاه‌‌های مخصوصی قرار داد تا باعث تخریب تجربه کاربری نشود.

Install Attribution
اطلاعاتی که بیان‌کننده محلی است که کاربر را به نصب هدایت کرده است. این اطلاعات برای بازاریابان بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند جهت‌دهنده تلاش‌‌های آینده بازاریابی هر کسب‌وکاری باشد و میزان سرمایه‌گذاری در هر کمپین را مشخص می‌کند.

Installation Rate) IR)
نسبت تعداد کل نصب‌‌ها به تعداد کل کلیک‌‌های صورت‌گرفته در انت‌های تبلیغات را IR می‌نامند.

Key Performance Indicator) KPI)
معیار‌هایی است که برای ارزیابی میزان موفقیت فعالیت‌‌ها استفاده می‌کنند. بازاریابان با توجه به این شاخص‌‌های عملکردی، فرایند مارکتینگ خود را دنبال می‌کنند. میزان ترافیک، نرخ کلیک، نرخ همگرایی و … نمونه‌‌هایی از KPI‌‌های مهم در مارکتینگ هستند.

Keyword
کلمه یا عبارتی است که نشان‌دهنده موضوع اصلی یک محتوا است. به کلمه یا عباراتی که برای پیدا کردن چیزی در موتور‌های جستجو تایپ می‌کنید، کلیدواژه می‌گویند و موتور‌های جستجو نتایج را بر اساس آن کلمات نشان می‌دهند. یکی از اهداف SEO نمایش وب‌سایت در صفحه نخست و در جایگاه بالاتر بر اساس این کلمات کلیدی است.

Keyword Density
درصد تکرار کلمه کلیدی نسبت به کل کلمات یک صفحه از وب‌سایت را تراکم کلیدواژه‌‌ها می‌نامند. علیرغم تصور اولیه، اگر تراکم کلیدواژه‌‌ها از حد مشخصی بیشتر باشد، در نتایج جست‌وجو و SEO نتیجه عکس دارد و مفید نیست.

Landing Page
صفحه‌ای است که افراد از راه‌‌های مختلف به وب‌سایت وارد می‌شوند. زمانی که بازدیدکنندگان با استفاده از لینک‌‌های خارجی به وب‌سایت هدایت می‌شوند، صفحه فرود را مشاهده می‌کنند. بنابراین، طراحی صفحه فرود باید به اندازه کافی جذاب باشد که بتواند توجه بازدیدکنندگان را جلب کند.

Lead(سرنخ فروش)
یک مشتری بالقوه در قیف فروش است که تا حدودی با کسب‌وکار ارتباط برقرار کرده است مثلاً فرم پر کرده، در خبرنامه عضو شده یا اطلاعات خود را در ازای تخفیف در وب‌سایت ثبت کرده است و در ن‌هایت ممکن است قصد خرید از طریق ایمیل، تماس تلفنی یا خرید آنلاین داشته باشد. صفحات فرود، فرم‌‌ها، پیشن‌هاد‌ها و CTA‌‌هاابزار‌هایی برای ایجاد lead هستند.

Lead Nurturing
راه‌‌هایی برای توسعه و پیشرفت مجموعه‌ای از ارتباطات (ایمیل، شبکه‌‌های اجتماعی و …) برای حفظ تعاملات با lead و هدایت او به سمت انت‌های قیف بازاریابی است. پرورش lead از طریق ایجاد محتوای مرتبط به lead‌‌هابه تکمیل فرآیند خرید کمک می‌کنند.

Link
لینکی است که آدرس صفحه‌ای از وبسایت در صفحه‌ای از وب‌سایت دیگر قرار داده می‌شود. بک‌لینک یکی از فاکتور‌هایی است که گوگل برای رتبه‌بندی به آن‌‌ها توجه می‌کند.

Lifetime Value) LTV)
به میزان کل درآمد حاصل از یک کاربر در چرخه کامل استفاده او از محصول LTV گفته می‌شود. مقایسه LTV با CAC می‌تواند مشخص کند که یک مشتری به اندازه‌ای که برای جذب او خرج شده درآمدزا بوده یا خیر و به‌این‌ترتیب میزان بهینگی کمپین‌‌های تبلیغاتی و تعامل‌‌های مشتری مشخص می‌شود. نحوه محاسبه LTV

Medium
رسانه‌‌های مورد استفاده برای افزایش ترافیک وب‌سایت که می‌تواند توسط Google Analytics هم تجزیه‌ و تحلیل شود را medium می‌گویند. برخی از نمونه‌‌های رایج آن organic، CPC، social و email هستند.

META Description
توضیحات مختصر در مورد یک صفحه از وب‌سایت در قالب ۱۶۰ کاراکتر است و یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در مخاطب به شمار می‌رود؛ زیرا این توضیحات چیزی است که در صفحه نتایج موتور‌های جستجو نمایش داده می‌شوند.

Middle of the Funnel
قسمت میانی قیف بازاریابی است. در این مرحله، lead پس از روبرو شدن با یک مشکل (مثلاً، نیاز به یک میز جدید)، به دنبال یافتن راه‌حل برای مشکل، تحقیق درباره آن و مقایسه راه‌حل‌‌ها است. کسب‌وکار شما می‌تواند یکی از راه‌حل‌‌های موجود برای مشکل lead باشد.

Mobile Optimization
بهینه‌سازی موبایلی، طراحی و قالب‌بندی کاربر پسند وب‌سایت‌‌ها برای نمایش مناسب در تلفن‌‌های همراه است؛ به‌گونه‌ای که خواندن محتوای موجود در وب‌سایت و بارگذاری صفحات وب‌سایت در صفحات تلفن همراه دشوار نباشد. درصورتی‌که وب‌سایت شما برای نمایش در موبایل مناسب نباشد، بخش بزرگی از مخاطبان و در ن‌هایت، ترافیک بسیار زیادی را از دست خواهید داد.

Mobile Marketing
یکی از روش‌‌های بازاریابی آنلاین است که بر دستیابی به مخاطبان تلفن‌‌های هوشمند، تبلت یا دستگاه‌‌های مشابه دیگر از طریق وب‌سایت، ایمیل، شبکه‌‌های اجتماعی، SMS، MMS و اپلیکیشن‌‌های موبایل تأکید دارد. بازاریابی موبایلی می‌تواند بر اساس اطلاعات زمانی، مکانی و اطلاعات شخصی مخاطبان به‌راحتی بهینه‌سازی شود.

Monetization
اصطلاحی است که بیانگر کسب درآمد اپلیکیشن‌‌های موبایل است.

Name-Address-Phone Number) NAP)
کلمه‌ای است که به‌عنوان مخفف استنادات محلی به کار می‌رود و عامل مهمی برای کمپین‌ جستجو‌های محلی است. به‌منظور حضور در لیست‌‌های محلی، این موارد حتماً باید در فهرست‌‌های محلی (local directories) وارد شوند.

Native Advertising
تبلیغات همسان نوعی از بازاریابی و تبلیغات آنلاین است که در تلاش است به مخاطب کمتر حس تبلیغاتی القا کند. این نوع تبلیغات بر اساس تجربه مشتری، متناسب با محیط تبلیغ و بدون ایجاد مزاحمت برای مخاطب اجرا می‌شود. تبلیغات همگن در فرمت‌‌های بسیاری انجام می‌شوند. گفتگوی گویندگان رادیو حین اجرای برنامه رادیویی در مورد محصولات شرکتی که اسپانسر برنامه است یا نمایش یک مقاله در مورد محصولات در منبع خبری، نمونه‌‌هایی از این نوع از تبلیغات هستند.

Niche
موضوع یا مارکت خاصی که به‌عنوان هدف در نظر گرفته می‌شود.

Non-Incent Traffic
درست برخلاف incent traffic، این نوع از ترافیک بدون هیچ‌گونه پیشن‌هاد و جایزه‌ای به دست می‌آید. کاربران به صورت خودجوش و بر اساس علاقه‌مندی خود تصمیم به ایجاد تعامل با تبلیغات می‌گیرند.

Off Site SEO
تکنیک‌‌های بهینه‌سازی موتور‌های جستجو که بدون نیاز به ایجاد تغییرات در وب‌سایت انجام می‌شود؛ مانند بررسی لینک‌‌های ورودی یا عوامل دیگری نظیر سیگنال‌‌های حاصل از شبکه‌‌های اجتماعی. نکته منفی درباره این نوع از بهینه‌سازی این است که این عوامل معمولاً خارج از کنترل بازاریابان است. به همین دلیل، محتوای تولید شده باید به حدی مفید و قابل‌توجه باشد که مردم را تشویق به اشتراک‌گذاری آن‌‌ها با دیگران کند.

Onsite SEO
تکنیک‌‌های بهینه‌سازی موتور‌های جستجو از طریق ایجاد تغییرات در داخل وب‌سایت است. از جمله این تکنیک‌‌ها، اطمینان از برچسب‌گذاری قسمت‌‌های مختلف وب‌سایت نظیر محتوا، تگ عنوان، تگ تصاویر و … بر اساس کلیدواژه‌‌ها است که این کار به رتبه‌بندی بهتر وب‌سایت کمک می‌کند.

Opt-In
زمانی که کاربر در فهرست ایمیل‌‌های شما ثبت‌نام می‌کند یا به‌منظور برقراری ارتباط با شما، عضو یک سرویس ارتباطی می‌شود یا اجازه ارسال نوتیفیکیشن را به اپلیکیشن شما می‌دهد. Opt-in در واقع نوعی تایید مجوز از سوی کاربر است.

Opt-Out
زمانی که کاربران خوا‌هان توقف ارسال پیام‌‌های تبلیغاتی شوند. به‌عنوان‌مثال، زمانی که کاربران از لیست ایمیل‌‌های شما خارج شوند و اصطلاحاً unsubscribe کنند. همچنین، آن‌‌ها ممکن است ایمیل‌‌های شما را Block یا اسپم کنند. Opt-out نوعی لغو عضویت و عدم علاقه کاربر به ادامه دریافت پیام است.

Organic Traffic
ترافیکی که بدون نیاز به صرف هزینه و تن‌ها از طریق کلیک بر روی نتایج موتور‌های جستجو به‌صورت رایگان ایجاد می‌شود. این نوع ترافیک بهترین نوع ترافیک ایجاد شده است که به آن ترافیک رایگان (Free Traffic) نیز می‌گویند. ترافیک ارگانیک بهترین معیار برای اندازه‌گیری SEO است.

Paid Traffic
ایجاد ترافیک از طریق پرداخت پول به موتور‌های جستجو مانند Google برای نمایش تبلیغات شما در رابطه با موضوعات و کلیدواژه‌‌های مرتبط در جایگاه بالاتر در صفحه نتایج موتور‌های جستجو را ترافیک پولی می‌نامند.

Personalization
یکی از مهم‌ترین ترفند‌ها در بازاریابی، استفاده از اطلاعات کاربران برای شخصی‌سازی پیام‌‌های تبلیغاتی و به‌خصوص ایمیل‌‌های ارسالی است. این کار باعث جذب بیشتر و تعامل بهتر مخاطب با تبلیغات می‌شود و بسیاری از شرکت‌‌ها برای به دست آوردن رضایت مشتریان از این ترفند استفاده می‌کنند.

Pay Per Action) PPA)
یک مدل تبلیغاتی است که تبلیغ‌دهندگان به ازای انجام کامل یک اقدام مانند خرید محصول یا عضویت در خبرنامه حاضر به پرداخت پول می‌شوند.

Pay Per Click) PPA)
یک مدل تبلیغاتی آنلاین است که تبلیغ‌دهندگان باید به ازای هر کلیک بر روی لینک تبلیغاتی مقداری پول بپردازند. این مدل اغلب در موتور‌های جستجو، بازاریابی در شبکه‌‌های اجتماعی و بازاریابی درون اپلیکیشن به کار می‌‌رود. دو راه برای تبلیغات PPC وجود دارد : Flat rate و Bid-based. در مدل اول، تبلیغ‌دهنده و ناشر بر سر یک قیمت مشخص توافق می‌کنند، اما در مدل دوم، تبلیغ‌دهنده باید با سایر تبلیغ‌دهندگان در قالب مزایده رقابت کند.

Popup
آگهی، بنر، فرم و یا صفحه وب‌سایت است که به‌صورت خودکار در مرورگر باز می‌شود. این صفحات معمولاً باعث ناراحتی و مزاحمت کاربر می‌شوند.

Predictive Analytics
کار‌هایی مانند بهینه‌سازی زمان ارسال، انجام آزمون A/B و ارسال کمپین بهینه‌تر به سایر مخاطبان، امکان استفاده از اطلاعات کاربری موجود برای ایجاد شخصی‌سازی بهتر و کمپین‌‌های موفق در آینده را می‌دهد. این‌گونه آنالیز‌ها باعث افزایش تجربه و عملکرد بهتر در آینده می‌شود.

Push Notification
یک پیام مختصر و قابل‌توجه است که مستقیماً بر روی صفحه نمایشگر دستگاه مورد استفاده نظیر موبایل، تبلت، کامپیوتر و … ارسال می‌شود، حتی اگر کاربران در حال استفاده از دستگاه‌ نباشند و اپلیکیشن و وب‌سایت در صفحه نمایشگر باز نباشد.

Qualified Lead
مخاطبی است که وارد قیف بازاریابی شده، با شرکت ارتباط برقرار کرده، از محصولات یا خدمات موجود آگاهی پیدا کرده و علاقه‌مند به یادگیری بیشتر در این رابطه است.

Query
اصطلاحی است برای توضیح آنچه کاربر برای یافتن مطلب مورد نظرش در موتور‌های جستجو نظیر گوگل تایپ می‌کند.

Rankings
یک اصطلاح کلی برای رتبه‌بندی وب‌سایت در موتور‌های جستجو است. رتبه‌بندی یک وب‌سایت بسته به محتوا، شرایط و درخواست‌‌های جستجو ممکن است افزایش یا کاهش یابد. رتبه‌بندی یک وب‌سایت به ازای هر کلیدواژه‌ای متفاوت است. برای آشنایی با مواردی که تأثیری در رتبه‌بندی گوگل ندارند اینجا را بخوانید.

۳۰۱ Redirect
روشی برای هدایت کاربران (و موتور‌های جستجو) از یک صفحه به صفحه دیگر سایت است. این روش برای انتقال دائمی ترافیک یک آدرس به آدرس دیگر انجام می‌شود.

۳۰۲ Redirect
روشی برای هدایت کاربران از یک صفحه به صفحه دیگر سایت که فقط برای انتقال موقت ترافیک به آدرس جدید استفاده می‌شود.

Responsive Web Design
وب‌سایتی است که محتوای خود را با توجه به اندازه صفحه نمایشگر یا نوع دستگاه به‌صورت صحیح و با کیفیت مناسب نمایش می‌دهد. در صورت طراحی یک وب‌سایت کاربر پسند و مناسب برای هر دستگاهی نیازی به راه‌اندازی دو یا چند وب‌سایت جداگانه نیست.

Redirect
زمانی که کاربر از یک صفحه وب‌سایت به صفحه‌ای دیگر هدایت می‌شود.

Re-targeting
پیام‌‌های یادآوری است که از طریق یک رویکرد متفاوت یا استفاده از یک کانال تبلیغاتی متفاوت انجام می‌شود. زمانی که کاربر با تبلیغات درگیر نشود یا اقدام خاصی در برابر آن انجام ندهد، از این شیوه استفاده می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید کاربرانی که ایمیل ارسالی از طرف شما را باز نکرده‌اند، از طریق پیام‌‌های نوتیفیکیشن، مجدداً تارگت کنید.

Return On Investment) ROI)
معیاری است که برای ارزیابی میزان کارآمدی و سودآوری کسب‌وکار استفاده می‌شود. درصد سود نسبت به سرمایه‌گذاری اولیه را ROI می‌گویند. به‌عنوان‌مثال، اگر شما ۱۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری کرده باشید و درآمد حاصل از این سرمایه‌گذاری ۱۴۰ هزار تومان شود، نرخ بازگشت سرمایه شما ۴۰% خواهد بود.

Really Simple Syndication) RSS )
فناوری است که به کاربران اجازه می‌دهد به یک فرمت استاندارد و خوانا از محتوای به‌روز شده از وب‌سایت دسترسی داشته باشند. یک RSS Feed جایی است که کاربر‌ها می‌توانند تمام آپدیت‌‌ها را به‌طور هم‌زمان و با فرمتی ساده دنبال کنند.

Retweet
انتشار مجدد یک پست در توییتر توسط سایر کاربران را ریتوییت کردن می‌گویند که به‌جز وجود نماد ریتوییت، کاملاً مشابه توییت‌‌های معمولی است.

Software-as-a-Service) SaaS)
هر نرم‌افزاری که میزبان (hosting) یک شرکت دیگر باشد و اطلاعات شرکت مشتری را ذخیره کند مانند HubSpot، Salesforce و برنامه‌‌های مدیریت پروژه.

Search Engine
برنامه‌ای است که فهرستی از اطلاعات و وب‌سایت‌‌ها را بر اساس کلیدواژه‌‌هایی که کاربر جستجو می‌کند به نمایش می‌گذارد. Google و Yahoo از جمله محبوب‌ترین موتور‌های جستجو هستند.

Search Engine Marketing) SEM)
یکی از روش‌‌های بازاریابی اینترنتی بازاریابی موتور جستجو است که می‌توان با پرداخت هزینه، باعث بیشتر دیده شدن وب‌سایت در صفحه نتایج موتور‌های جستجو (SERP) شد.

Search Engine Optimization) SEO)
به مجموعه اقداماتی که برای بهینه‌سازی عملکرد و موقعیت صفحات وب‌سایت در رتبه‌بندی موتور‌های جستجو انجام می‌شود، سئو می‌گویند. هرچه صفحه وب‌سایت در رتبه بالاتری قرار گیرد، منجر به ترافیک بیشتری خواهد شد؛ به همین دلیل بهبود SEO برای هر کسب‌وکار دارای وب‌سایت مهم است.

Search Engine Results Page) SERP)
لیستی از نتایج ارائه‌شده توسط یک موتور جستجو مانند گوگل است. این صفحه، جایگاه وب‌سایت و رتبه‌بندی آن را مشخص می‌کند.

Service Level Agreement) SLA)
یک توافق بین تیم‌‌های فروش و بازاریابی است که انتظارات بازاریابان برای فروش بر اساس کمیت و کیفیت led‌‌هاو انتظارات تیم فروش برای بازاریابی بر اساس میزان پیگیری هر lead را تعریف می‌کند. ایجاد SLA به جهت‌دهی و هماهنگ‌سازی تیم‌‌های فروش و بازاریابی کمک می‌کند.

Small-to-Medium Business) SMB)
شرکت‌‌هایی که دارای ۱۰ الی ۵۰۰ کارمند دارند.

Social Media Marketing) SMM)
استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی نظیر Facebook و Twitter برای بازاریابی محصولات یا خدمات به مخاطبان هدف را بازاریابی در شبکه‌‌های اجتماعی می‌نامند.

Segmentation
استراتژی تقسیم‌بندی برای تقسیم کاربران به گروه‌‌های مختلف به‌منظور ارائه مرتبط‌ترین محتوا به هر بخش است. این کار بر اساس داده‌‌های موجود درباره کاربران انجام می‌شود و نتیجه قابل‌توجهی بر نرخ همگرایی کمپین‌‌های مختلف می‌گذارد.

Social Media
وب‌سایت یا اپلیکیشن‌‌هایی که برای اهداف اجتماعی مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد و می‌توان گفت، دسترسی به آن‌‌ها برای همه مردم به‌راحتی امکان‌پذیر است؛ مانند Facebook، Twitter، LinkedIn و… . رسانه‌‌های اجتماعی نقش اصلی را در بازاریابی عملکردی، inbound marketing ایفا می‌کند.

Social Networking
استفاده از سیستم‌عامل‌‌های مبتنی بر وب یا موبایل برای ایجاد ارتباط با مردم در شبکه‌‌های آنلاین که مردم در آنجا به فعالیت و اشتراک‌گذاری مطالب می‌پردازند. محبوب‌ترین این شبکه‌‌های اجتماعی، Facebook، Linkedin، Twitter و Instagram هستند.

Social Share
زمانی که یک کاربر وب‌سایت شما را در شبکه‌‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، توییت کردن در مورد آن یا گذاشتن پست آن در Google+.

Social Signals
معیاری از تأثیر SEO خارج از وب‌سایت است که میزان محبوبیت یک صفحه از وب‌سایت را بر اساس تعداد دفعاتی که به اشتراک گذاشته شده یا در شبکه اجتماعی مطرح شده، بیان می‌کند.

Spam
اصطلاح گسترده‌ای است که بسیاری از فعالیت‌‌های نامطلوب در دیجیتال مارکتینگ را شامل می‌شود. به‌عنوان‌مثال، تمام اقدامات نادرستی که برای آسیب به رتبه‌بندی رقیب انجام می‌شود یا ارسال ایمیل‌ با لینک‌‌های بی‌کیفیت جزو spam‌‌ها محسوب می‌شود.

Subscriber
مشترکین اشخاصی هستند که به شرکت‌‌ها اجازه ارسال پیام از طریق ایمیل یا روش‌‌های دیگر را می‌دهند. این افراد به صورت دلخواه در فرم‌‌های خبرنامه ثبت‌نام می‌کنند تا از جدیدترین اخبار مربوطه مطلع شوند.

Targeting
انتخاب مخاطبین و مشتریان بالقوه‌ای که مایل به دریافت اطلاعات در مورد یک کسب‌وکار خاص هستند را هدفمندسازی می‌گویند.

Target Audience
گروهی از مردم که به محصولات یا خدمات شما علاقه‌مند هستند. کسب‌وکار‌ها به‌منظور دست یافتن به موفقیت، باید تبلیغات خود را از طریقی در معرض دید مخاطبان خود قرار دهند.User Generated Content) UGC)
زمانی که کاربران از طریق نوشتن نظرات، اشتراک‌گذاری یک عکس یا یک تجربه، بارگذاری یک ویدئو و … به تولید محتوا در وب‌سایت می‌پردازند. YouTube یکی از بهترین نمونه‌‌های یک وب‌سایت UGC است.

Unique Visitors/Users
یکی از معیار‌های مرتبط با آنالیتیکس وب‌سایت است که بیان‌کننده تعداد افرادی است که از وب‌سایت بازدید می‌کنند. هر فردی یک درس IP دارد که می‌توان unique visitor را از طریق آن دنبال کرد. به‌عنوان‌مثال، اگر فردی چند بار از یک وب‌سایت بازدید کند، تن‌ها یک بار به‌عنوان کاربر منحصربه‌فرد شمرده می‌شود.

User Profile
یک مجموعه دیجیتالی از داده‌‌های رفتاری و جمعیت‌شناسی (demographic) افراد است که در فهمیدن علایق و درگیر کردن مخاطبان به بازاریابان کمک می‌کند. پروفایل کاربران می‌تواند شامل اطلاعات کاربردی دیگری نظیر فعالیت‌‌های درون وب‌سایت یا اپلیکیشن کاربر، تاریخچه خرید و موارد دیگر نیز باشد.

Uniform Resource Locator) URL)
آدرس یک وب‌سایت در مرورگر است.

User Interface) UI)
رابط کاربری محلی است که کاربر با استفاده از دستگاه‌‌های دیجیتال با چیزی ارتباط برقرار می‌کند. رابط کاربری باید برای همه افراد ساده و قابل درک باشد. این رابط کاربری می‌تواند شامل نوار ابزار، منو، دکمه، آیکون‌‌های مناسب و … باشد که یک تجربه کاربر پسند را به وجود می‌آورد.

User Experience) UX)
به نحوه ارتباط کاربر با یک وب‌سایت یا اپلیکیشن اشاره دارد. ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای هر کسب‌وکار موفقی ضروری است؛ زیرا UX مناسب، کاربران را به استفاده و تعامل مجدد با کسب‌وکار تشویق می‌کند. برای ارائه یک UX عالی باید همانند مشتری فکر کنید و همه‌چیز را از دیدگاه او ببینید. UX باید در تمامی مراحل سفر مشتری از آگاهی تا تعامل، خرید، استفاده و حتی وفاداری مشتری رعایت شود.

Viral Content
به محتوایی که به علت جذابیت برای مخاطبان، از طریق به اشتراک‌گذاری در سراسر شبکه مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است محتوای ویروسی گفته می‌شود.Video Marketing
استفاده از محتوای ویدئویی برای بازاریابی محصولات/خدمات را ویدئو مارکتینگ می‌گویند.

Web Hosting
سرویسی است که میزبانی وب‌سایت را به‌منظور دسترسی تمامی کاربران در سراسر ج‌هان، بر عهده دارد.

Webinar
یک سمینار آنلاین است که به‌منظور آموزش و اطلاع‌رسانی در وب‌سایت‌‌ها برگزار می‌شود و به مخاطبانی ارائه می‌شود که برای دیدن وبینار ثبت‌نام کرده‌اند.

Web Messages
نوعی ارتباط با مشتری است که امکان دستیابی به افراد از طریق مرورگر اینترنتی را فراهم می‌کند، چه در دسکتاپ و چه در تلفن همراه.

Webmaster
به صاحب یک وب‌سایت می‌گویند.

Website
یک وب‌سایت مجموعه‌ای از صفحات وب مرتبط به یکدیگر است که اطلاعاتی را ایجاد و ذخیره‌سازی می‌کند. وب‌سایت‌‌ها معمولاً دارای یک صفحه اصلی هستند و توسط یک فرد، گروه یا سازمان اداره می‌شوند. امروزه هر کسب‌وکار موفقی باید یک وب‌سایت پویا برای جذب بازدیدکنندگان، تولید lead و در ن‌هایت تبدیل آن‌‌ها به مشتری داشته باشد.

WordPress
یکی از محبوب‌ترین سیستم‌‌های مدیریت محتوا است که بسیاری از وب‌سایت‌‌ها از آن برای انتشار و مدیریت محتوای خود استفاده می‌کنند.

Word-of-Mouth) WOM)
یکی از مدل‌‌های بازاریابی ویروسی است که در آن، مخاطبان یک محصول/خدمات آن را به دیگران معرفی می‌کنند. بازاریابی با استفاده از شیوه WOM در ظاهر رایگان است، اما نیازمند صرف زمان بسیار زیاد و خلق ارزش واقعی برای کاربران است.

از طريق
گوگل
منابع و رفرنس‌ها
تپسل کالج
برچسب‌ها

مدیر

نویسنده و کارشناس تولید محتوا، مدرس دوره های علمی کاربردی توسعه وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا