دیجیتال مارکتینگ

جایگاه مزیت رقابتی در کسب و کارها و تاثیر آن بر دیجیتال مارکتینگ

مزیت رقابتی کسب و کارتان را ایجاد کنید

4.2 (84%) 5 votes

مزیت رقابتی به زبان ساده

مزیت رقابتی ارزش مضاعفی است که محصولات یا خدمات شما در مقابل نمونه های مشابه رقبای شما به مشتری ارائه می‌کنند؛ یا لااقل مشتری اینگونه فکر می کند که محصولات شما بهتر است و خدمات شما برای او به صرفه‌تر است . حسی که شما در ذهن مشتری ایجاد می کنید می تواند مزیت رقابتی شما باشد. مزیت رقابتی معمولاً عوامل جانبی کسب و کار را بارز و شاخص نشان می دهد.


مزیت رقابتی کسب و کارهای دیجیتال مارکتینگ
مزیت رقابتی کسب و کارهای دیجیتال مارکتینگ

وجود مزیت رقابتی در بازاریابی موجب افزایش و حفظ سهم بازار و دستیابی به رهبری بازار می‌گردد و از این جهت حائز اهمیت است.

شما با ایجاد مزیت رقابتی برتر به عملکرد برتر دست می‌یابید. امروزه بحث اقتصاد نوین و اقتصاد دیجیتالی مطرح است.

پیشرفت‌های تکنولوژیکی درعلوم رایانه و ارتباطات با تسهیل برقرار ارتباط افزایش سرعت کاهش هزینه حذف محدودیت مکانی و حذف محدودیت زمانی محیط تجارت را متلاطم‌تر ساخته است.

بکارگیری فناوری‌های نوین در دنیای کسب و کار را می‌توان در قالب تجارت دیجیتالی مشاهده کرد.

مزیت رقابتی چیست؟

وجود مزیت رقابتی در دنیای کسب و کارها و اقتصاد اینترنتی نسبت به اقتصاد سنتی بسیار مهمتر است زیرا با تغییر در فناوریها بازارها کاربرد مدل‌‌های کسب وکاری جدید ساختار صنعت و ماهیت رقابت به سرعت متحول و دگرگون می‌شوند.

شرکتهایی که بخواهند در دنیای رقابت امروز مزیت رقابتی خود را حفظ کنند نمی‌توانند تجارت اینترنتی را نادیده بگیرند.

برای اینکه کسب و کار بتواند در تجارت دیجیتالی به مزیت رقابتی دست یابد باید قادر باشد شایستگی لازم را در خود ایجاد کند.

رویکرد شایستگی دیجیتالی یک کسب و کار در راستای رسیدن به مزیت رقابتی در ابتدا باید شایستگی و قابلیت لازم را در خود ایجاد کند.

یک کسب و کار در جهت ایجاد شایستگی دیجیتال با هدف کسب مزیت رقابتی در تجارت دیجیتالی باید مراحل زیر را به ترتیب طی کند.

وجود افراد موثر

با افزایش فشار رقابت در اقتصاد دیجیتالی این نکته باید مورد توجه قرار بگیرد که در کسب و کار افراد و کارکنان با فناوری‌های جدید و دانش استفاده موثر از اینترنت پست دیجیتالی و سایر مهارت‌های فناوری اطلاعات آشنا هستند.

حضور اولیه در وب

کسب و کار باید یک وب سایت خاص خود طراحی کند و از طریق ابزار‌های ترفیعی مثل: کارت‌‌های تجاری نامـــه‌‌های تبلیغاتی آگهی‌‌های تبلیغاتی آگهی‌‌های جاده‌ای رسانه‌‌های عمومی‌ و… وب سایت خود را به مشتریان معرفی کند. برای انجام طراحی وب ســایت باید از یک تیم حرفه‌ای و کارآزموده در طراحی وب سایت استفاده شود. در طراحی وب سایت باید به مسائلی از قبیل: اطلاعات ساختار یافته امکان جستجوی مناسب در سایت و دسترسی سریع به اطلاعات لحاظ شوند.

مزیت رقابتی
مزیت رقابتی

ایجاد ساختار اطلاعاتی

تعدیل فرایند‌های داخلی و تبدیل آنها به مدل‌‌های بهنگام و گنجاندن چرخه خرید وفروش که شامل مشتریان شرکاء تجاری عرضه کنندگان و کارمندان است در اینترنت باید توسط کسب و کار انجام شود. کسب و کار همچنین باید سایر سیستم‌‌های عمده تجاری خود را با فرایند زیرساختار اطلاعاتی هماهنگ ساخته و شبکه داخلی ایجاد کند که از آن طریق کارکنان بتوانند به اطلاعات لازم و کامل در زمان موردنیاز دست یابند.

کسب و کار گسترش یافته

در این مرحله میزان اطلاعات مشترک افزایش می‌یابد و کسب و کار یک شبکه خـــــارجی ایجاد می‌کند و به شبکه‌‌های جهانی مثل اینتـــــــرنت و وب می‌پیوندد. در این مرحله شرکاء و مشتریان با استفاده از شبکه‌‌های خارجی می‌توانند به ساختار اطلاعاتی شرکت دست یابند.

تحول کسب و کار

ایجاد شبکه‌‌های خارجی و پیوستن به شبکه جهانی وب با مفهوم جامعه مرتبط است. کسب و کار باید در این مرحله وب سایت خود را متناسب با علایق خواسته ها و ویژگی‌های جمعیت شناختی مشتریان و مراجعه کنندگان به وب سایت سازگار و قابلیت و ظرفیت لازم را برای افزایش مراجعه به وب سایت خود ایجاد کند. در این مرحله مهندسی مجدد فرایندها باید صورت بگیرد و در راستای پشتیبانی از وب سایت انجام شوند تا اطمینان حاصل شود که علاوه بر تحقق کارایی داخلی الزامات و خواسته‌‌های مشتریان و شرکاء نیز برآورده شده است.

 

تحول استراتژیک

در این مرحله اینترنت و وب به صورت بخش جدایی ناپذیر و یکپارچه سیستم‌‌های تجاری کسب و کار درمی‌آید.

در مرحله تحول استراتژیک مدیریت کسب و کار باید ماهیت کسب و کار کسب و کار را مورد بازاندیشی قرار دهد شایستگی دیجیتالی را جهت تعریف مجدد محصولات عرضه شده مورد استفاده قرار دهد و از آن شایستگی در جهت بهبود روابط خود با مشتریان و شرکای تجاری اش بهره ببرد. کسب و کار در صورت اجرای صحیح و مناسب این رویکرد و ایجاد زمینه و زیرساختار‌های لازم می‌تواند به مزیت رقابتی دست یابد. دستیابی به مزیت رقابتی نیز موجب برتری عملکرد کسب و کار نسبت به رقبا می‌شود و در نتیجه آن شهرت اعتبار سهم بازار میزان فروش سودآوری کسب و کار افزایش می‌یابد. در بلندمدت داشتن مزیت رقابتی پایدار سبب رشد و بقا سالم کسب و کار می‌گردد.

جایگاه مزیت رقابتی
جایگاه مزیت رقابتی

کسب مزیت رقابتی در تجارت دیجیتالی به دلیل تاثیرات اینترنت بر سودآوری سازمانها باید به مزیت رقابتی دست یابند.

مزیت رقابتی از دو طریق حاصل می‌شود:

الف – کاهش هزینه‌‌های عملیاتی (افزایش کارایی)

ب – دستیابی به قیمت برتر.

امکان ترکیب این دو حالت در جهت دستیابی مزیت رقابتی نیز امکان پذیر و عملی است. اینترنت با تسهیل و تسریع مبادله بهنگام اطلاعات سبب بهبود در سراسر زنجیره ارزش کسب و کار می‌گردد.

از سوی دیگر چون اینترنت یک بستر آزاد و باز تلقی می‌شود و از استاندارد‌های عمومی‌برخوردار است به سرمایه گذاری کمتری نسبت به فناوری‌های دیگر نیاز دارد.

از جمله مزایای اینترنت که سبب کاهش هزینه‌‌های عملیاتی می‌شود عبارتند از:

۱ – هزینه کمتر ارتباطات

۲ – سطح کمتر موجودی

۳ – هزینه کمتر مبادله

۴ – کاهش خطا‌های انسانی

۵ – کاهش چرخه زمانی تدارکات

۶ – کاهش هزینه حمل و نقل

۷ – کاهش استفاده از کاغذ و… راه دیگر کسب مزیت رقابتی موقعیت یابی استراتژیک است. با دشواری حفظ مزیت‌های عملیاتی موقعیت یابی استراتژیک حیاتی‌تر می‌شود.

اگر شرکتی نتواند از لحاظ اثربخشی عملیاتی به مزیت رقابتی دست یابد می‌توان با دستیابی به برتری در قیمت به مزیت رقابتی دسترسی پیدا کند.

اکثر شرکتها پایه کسب مزیت رقابتی خود را در تجارت دیجیتالی اثربخشی عملیاتی تعیین کرده اند در حالی که توجه به مباحثی مثل سفارشی کردن محصولات خدمات پس از فروش گسترده و مدیریت ارتباط با مشتری ازطریق اینترنت نتایج بهتری درپی خواهد داشت.

در تجارت دیجیتالی چهار منبع برای کسب مزیت رقابتی وجود دارد که کسب و کار از طریق دستیابی به آنها خواهد توانست به مزیت رقابتی دست یابد این چهار منبع عبارتند از:

۱ – کاهش در هزینه‌‌های واسطه‌‌های عمده فروش و خرده فروش. با استفاده از فناوری اینترنت فرایند واسطه زدایی شکل گرفته است و مشتــــریان می‌توانند بدون مراجعه به واسطه هـــای سنتی مثل عمده فروشان و خرده فروشان و با رجوع به سایت فروشنده اصلی (تولید کننده) محصولات خود را بخرند. این کـــار هزینه ها را به میزان زیادی کاهش می‌دهد؛

۲ – توانایی کاهش هزینه‌‌های مرتبط با خرید از طریق کاهش زمان و فعالیت مورد نیاز در عملیات تامین و لجستیک.

۳ – بهبود گردآوری و پردازش اطلاعات که امکان بهبود مدیریت زنجیره تامین را فراهم می‌سازد.

۴ – گسترش سهم بازار و ایجاد بازار‌های جدید از طریق کاهش هزینه‌‌های جمع آوری و پردازش اطلاعات در مورد نیازها و خواسته‌‌های مشتریان فعلی و بالقوه. مزایای ناشی از فناوری اطلاعات سبب بهبود رابطه کسب و کار با مشتری و ایجاد مزیت رقابتی می‌شود.

مزایای ناشی از فناوری اطلاعات در سه طبقه کلی مزایای اطلاعاتی مزایای مبادله‌ای و مزایای استراتژیک تقسیم بندی می‌شود. 

مزایای کیفیت اطلاعات دسترسی و انعطاف پذیری اطلاعات کارایی ارتباطات کارایی توسعه سیستم ها و کارایی تجاری موجب بهبود روابط کسب و کار با مشتریان و پاسخگویی بیشتر به آنها خواهد شد و به مزیت استراتژیک منتهی می‌گردد. در تجارت دیجیتالی سازمانها به منظور کسب موقعیت رقابتی و دستیابی به مزیت رقابتی دیگر نمی‌توانند صرفاً بر ابعاد فیزیکی محصولات خود تمرکز کنند بلکه باید دو عامل خدمات و اطلاعات را با محصولات عرضه شده خود تلفیق کنند.

تغییر از تمرکز بر محصول به تمرکز بر خدماتی که با محصول همراه است موجب جدایی اقتصاد سنتی از اقتصاد دیجیتال می‌شود. ارزش تجاری فناوری اطلاعات به طور عام و تجارت دیجیتالی به طور خاص در اقتصاد دیجیتالی کمک به کسب و کار در تلفیق خدمات و اطلاعات با محصول است. این امر به شرکتها کمک می‌کند تا در طراحی و توزیع خدماتی که محصولات آنان را از رقبا متمایز می‌سازد فعال باشد.

در تجارت دیجیتالی سه نوع خدمات وجود دارد که مبنای مزیت رقابتی تلقی می‌شوند. این خدمات عبارتند از:

مدیریت ارتباط با مشتری

کسب و کار باید نیازها و انتظارات مشتریانش را درک کند. درک بهتر کسب و کار از این نیازها و انتظارات و پاسخ مناسب به آنها سبب افزایش وفاداری مشتریان به کسب و کار می‌گردد.

مدیریت زنجیره تامین

این مزیت از توانایی شرکت در توجه به نیاز‌های لجستیکی ویژه هر مشتری ازقبیل: زمان بندی مقدار و بومی‌کردن سفارشها حاصل می‌شود. لجستیک بهتر و سفارشی شده سبب افزایش درک مشتری از ارزش محصول می‌شود.

برنامه ریزی منابع بنگاه

اگر دو محصول از دو شرکت ارزش یکسانی داشته باشند سازمانی به مزیت رقابتی دست می‌یابد که نسبت به رقیب خود درک بهتری از منابع هزینه و درآمدی خود داشته باشد. این امر از طریق برنامه ریزی منابع بنگاه حاصل می‌شود؛ فناوری اطلاعات ویژگی‌های منحصر به فرد محصول را افزایش می‌دهد. این کار از طریق سفارشی کردن محصول طبق خواست و علاقه مشتری انجام می‌شود. فناوری اطلاعات هزینه‌‌های جستجو را کاهش می‌دهد به طوری که مشتریان می‌توانند طی چند ثانیه به اطلاعات مفصلی درمورد محصولات مورد نیاز خود از طریق اینترنت دست یابند و بهترین گزینه را انتخاب کنند.

فناوری اطلاعات در صورتی که خدمات مبتنی بر آن به وسیله فناوریها و زیرساختار‌های اختصاصی ارائه شوند می‌تواند هزینه‌‌های تغییر منبع را افزایش دهد (باید توجه داشت که این وضعیت درمورد فناوری‌های اختصاصی صدق می‌کند و چون اینترنت یک فناوری عمومی‌با ماهیت باز است لذا هزینه‌‌های تغییر منبع را کاهش می‌دهد). فناوری اطلاعات کارایی کسب و کار را بالا می‌برد هزینه ها را کاهش و بهره وری را افزایش می‌دهد. فناوری اطلاعات از طریق ایجاد هم افزایی کارایی بین سازمانی را افزایش می‌دهد زیرا امکان سرمایه گذاری مشترک مشارکت تجاری و سایر اتحادها را بالا می‌برد.

مزیت رقابتی پایدار در تجارت دیجیتالی اگرچه میزان رقابتی و دستیابی به آن رمز موفقیت و عملکرد برتر و بهتر کسب و کار تلقی می‌شود اما باید توجه داشت که مزیت رقابتی باید پایدار باشد. کسب مزیت رقابتی که موقتی و گذار باشد نمی‌تواند برای کسب و کار موثر واقع شود و به راحتی از بین می‌رود. درتجارت دیجیتالی که محیط تکنولوژیکی عامل حیاتی تلقی می‌شود و به طور مداوم به سرعت در حال پیشرفت و تغییر است مزیت رقابتی حیاتی‌تر می‌شود و حفظ و ماندگاری آن دشوارتر می‌گردد. به همین دلیل سازمانها باید در صدد دستیابی به راهی باشند که آنها را به سمت کسب مزیت رقابتی پایدار هدایت کند. چگونگی کسب مزیت رقابتی را از طریق اینترنت را می‌توان به عنوان ابزار اصلی و حیاتی تجارت دیجیتالی تشریح کرد.

ایجاد مزیت رقابتی در کسب و کار
ایجاد مزیت رقابتی در کسب و کار

در ابتدا شرکتها در وضعیت برابری رقابتی قرار دارند. در این حالت میزان استفاده از اینترنت و کاربرد‌های آن در شرکت‌های مختلف تقریباً یکسان و هم سطح بوده و با هم تفاوت چندانی ندارد. این وضعیت تا به هم خوردن این تعادل برقرار می‌ماند. این تعادل زمانی مختل می‌شود که یک کسب و کار از مزایای اینترنت در سطح بالاتری استفاده کند. برای اینکه اینترنت یک منبع ارزشمند تلقی شود باید قابلیت درآمدزایی داشته باشد و یا اینکه هزینه‌‌های عملیاتی را کاهش دهد. اگر این حالت رخ دهد و اینترنت سبب تولید درآمد یا کاهش هزینه و یا هر دو شود کسب و کار به مزیت رقابتی موقتی دست می‌یابد. برای اینکه اینترنت به عنوان یک منبع ارزشمند تثبیت شود باید ویژگی هایی از قبیل: کمیابی دشواری تقلید و یا دشواری جایگزینی را دارا باشد.

اگر این شرایط وجود داشته باشند کسب و کار یک میزان حداقل از مزیت رقابتی موقتی دست می‌یابد اما باید توجه داشت که در دنیای کسب و کار و پر از تلاطم کسب و کار با داشتن شرایط مذکور نمی‌تواند مزیت رقابتی خود را حفظ کند مگر اینکه موانعی بر سر راه انتقال جایگزینی و تقلید از منبع وجود داشته باشد.

از آنجا که اینترنت یک رسانه جهانی است نمی‌توان موانع مذکور را تحقق بخشید. اکنون که اینترنت این موانع را دارا نیست پس چگونه می‌تواند منبع مزیت رقابتی پایدار تلقی شود؟ مطالعات انجام شد نشان می‌دهد که مزیت رقابتی زمانی حاصل می‌شود که از اینترنت به طور مشترک و به عنوان مکمل با سایر منابع کسب و کار استفاده شود. نکته کلیدی در بحث تجارت دیجیتالی این است که کسب و کار نباید و نمی‌تواند اینترنت را به عنوان جانشین ابزار‌های سنتی رقابت به کار گیرد بلکه باید آن را در کنار ابزار‌های سنتی و به عنوان یک مکمل استفاده کند چرا که اینترنت فی النفسه یک مزیت رقابتی محسوب نمی‌شود.

جمع‌بندی مبحث مزیت رقابتی

چکیده: مزیت رقابتی یکی از مهمترین مباحث در تئوری‌‌های مدیریت استراتژیک تلقی می‌شود زیرا وجود مزیت رقابتی در یک کسب و کار به معنای عملکرد بهتر نسبت به رقباست و در کوتاه مدت سودآوری و در بلندمدت بقا و رشد کسب و کار را تضمین می‌کند.

در عصر اطلاعات که فناوریهایی مثل وب و شبکه‌‌های رایانه‌ای گسترش یافته اند محیط کسب و کار نیز متلاطم‌تر شده است. با ظهور تجارت دیجیتال اهمیت مزیت رقابتی نه تنها کاسته نشده بلکه مهمتر و حیاتی‌تر شده است. نظر به اهمیت این مسئله در این مقاله به بحث مزیت رقابتی در تجارت دیجیتال پرداخته می‌شود.

تجارت دیجیتالی به عنوان پدیده روبه افزایش اقتصاد دیجیتالی مطرح است به طوری که کمتر شرکتی را می‌توان یافت که در قلمرو تجارت دیجیتال وارد نشده باشد. در اقتصاد دیجیتال تغییرات محیطی و به خصوص تغییرات فناوری با سرعت سرسام آور در حال دگرگون کردن روش‌های تجارت هستند. در این محیط متلاطم و رقابت لجام گسیخته کسب و حفظ مزیت رقابتی به عنوان کلید رشد و بقای کسب و کار حیاتی می‌شود. اینترنت به عنوان فناوری اصلی و حیاتی تجارت دیجیتالی ذاتاً مزیت رقابتی تلقی نمی‌شود بلکه ابزاری است که درصورت استفاده صحیح و موثر و در کنار فرایندها منابع و ابزار‌های سنتی و به صورت مکمل آنها سبب ایجاد و تقویت مزیت رقابتی خواهد شد. داشتن دیدگاه مکمل به اینترنت و تجارت دیجیتالی به جای دیدگاه جانشین عامل موفقیت در تجارت دیجیتالی است.

برچسب‌ها

مدیر

نویسنده و کارشناس تولید محتوا، مدرس دوره های علمی کاربردی توسعه وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا