تولید محتوا و سئو

آموزش عملی تولید محتوا

ارائه راهکار و اشتراک تجربیات

به عشق نویسندگانی که روزانه ۱۸ساعت کار می‌کنند!

فوت و فن تولید محتوا

در این کارگاه آموزشی بصورت عملی تولید محتوا را تمرین می‌کنیم. در واقع نکات سئو را هم مرور کرده و به عبارت دیگر تولید محتوای سئو شده را یاد می‌گیریم. همه نکاتی که مطرح می‌شود بر اساس دانش تجربیات و سبک کاری ماست که شرح و توضیحات خاص خود را دارد.

عکس ، مراحل پیش تولید محتوا

اگر بخواهم این توضیحات را مطرح کنم آموزش از حالت عملی و کارگاهی خارج می شود و شکل تئوری به خود می‌گیرد؛ اتفاقی که هرگز نمی خواهم بیفتد!

در پایان این آموزش به راحتی می توانید محتوای درجه یک تولید کنید و با کمی تمرین یک نویسنده ممتاز خواهد شد.

پرسش های شما را از طریق تلگرام و واتس آپ پاسخ داده و از شما پشتیبانی می‌کنیم.

از ۰ تا ۱۰۰ مراحل تولید محتوا

  1. هدفمان را مشخص می کنیم
  2. مخاطب مان را معلوم می کنیم
  3. موضوع را انتخاب می کنیم
  4. عنوان اصلی را مشخص می کنیم
  5. عناوین فرعی را می نویسیم
  6. عناوین جزئی را هم به آن می افزاییم
  7. یک مقدمه یا گزیده برای ابتدا
  8. بخشی به نام جمع بندی به آخر محتوا
  9. تصاویر مرتبط با موضوع را اضافه می کنیم

ابزارهای کاربردی مورد نیاز

  • اپلیکیشن سند نگار یا نظیر آن
  • اپلیکیشن مدیریت وردپرس در اندروید
  • اپلیکیشن کیبورد اندروید کروما
  • اپلیکیشن سایت pixabay
  • آخرین ورژن افزونه یواست

عکس ، ابزار‌های تولید محتوا

اگر این ابزارها را ندارید ما منابع مربوطه جهت دانلود را معرفی کرده‌ایم و افزونه یواست را به رایگان و کاملا اورجینال برایتان گذاشته‌ایم، به صفحه دانلود رایگان افزونه یواست و سایر افزونه ها مراجعه کنید.

تعیین هدف، کاربران و موضوع

اهداف و مخاطبان یک محتوا به استراتژی های اصلی کسب و کار و پروژه مربوط می شود که با ید به دقت آنها را بررسی و معلوم کرد!

در خصوص موضوع نیز معمولا از نوع فعالیت، می‌توان موضوع محتوا را تقریبا تشخیص داد. اما ما باید موضوع پروژه تولید محتوا را دقیقا مشخص کنیم. موضوع محتوا عینا خود عنوان نیست حتی مستقیما ربطی به کلمات کلیدی ندارد.

موضوع مورد نظر را روی کاغذ بنویسید یا تایپ کنید. انتخاب موضوع در عین حال که مهم است ساده هم هست. تعیین موضوع یعنی نوشتن یک عبارت تقریبا کلی

تعیین عنوان اصلی

عنوان اصلی بسیار مهم است و به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. به نظر من این کار ۸۰ درصد کل کار است.

لطفاً به اهداف؛ مخاطب و موضوع توجه کنید و عنوان اصلی را تعیین کنید.

ببینید په هدفی دارید و قرار است با چه کسانی حرف بزنید! و می خواهید چه چیزی بدست بیاورید. حال برای بدست آوردن این هدف چه مسائل مهمی را باید مطرح کنید. این سیاست‌های کلی برای انتخاب عناوین شماست.

به دلیل اهمیت موضوع من ترجیح می دهم که از همین تعیین عنوان اصلی را بصورت عملی پیش ببریم موضوع من برگزاری دوره‌های آموزشی بصورت خصوصی است. حالا برویم برای انتخاب یک عنوان اصلی مناسب. البته این کار را در آینده و آموزش‌های دیگر نیز با هم تمرین خواهیم کرد.

به عنوان مثال موضوع من آموزش است و می خواهم درباره برگزاری دوره های آموزشی به صورت خصوصی محتوا تولید کنند به نظر شما کاربران و مخاطبان و مشتریان بالقوه من چه کسانی هستند؟

دوباره تکرار می کنم! چه مسائلی برای مخاطب مهم است؟ آنها به چه چیزهایی علاقه دارند؟ و اساسا در بحث آموزش خصوصی چه نکاتی بسیار حائز اهمیت است.

اطمینان از روش تدریس یا در یک کلام همان به درد بخور بودن آموزش مهمترین چیزیست که برای مشتریان آموزش خصوصی مهم است.

همچنین من باید با آنها ثابت کنم که از آن ها پشتیبانی کرده و این یک آگهی جعلی یا کلاهبرداری نیست!

من باید به مشتریان بالقوه خودم ثابت کنم که این آموزش برای آنها مفید است و به سود آنهاست.

باید دلایل قانع کننده بیاورم که آنها متوجه شوند چیزی که دارم به آنها ارائه می کنم مسئله ای نیست که به راحتی در دسترس آنها قرار داشته باشد یا بتوانند به صورت رایگان آن را از اینترنت دانلود کنند.

موضوع کلی ما «آموزش خصوصی» بود و من برای این موضوع، یک عنوان اصلی را انتخاب کردم به نظرم «برگزاری دوره های آموزش خصوصی تضمینی» عنوان اصلی خوبی است.

عنوان اصلی را با تگ H1 نشانه گذاری می کنیم.

تحقیق کلمه کلیدی

چگونه موضوع خوب پیدا کنم

برای دانلود ابزار های مورد نیاز این کارگاه می توانید از طریق همین سایت آنها را دانلود کرده و نصب کنید همچنین از طریق سایت های فارسی زبان و لینک هایی که در پایان همین کارگاه در اختیار تو قرار داده ایم دانلود کنید کیبورد کروما بسیار کار شما را راحت می کند اپلیکیشن مدیریت وردپرس در اندروید فوق العاده کم نظیر و سرعت کار شما را بالا می برد پیکسل لب برای کارهای گرافیکی مورد استفاده قرار می گیرد هاست برای اعمال تنظیمات سئو نزدیک شدن سند نگار نیز برای نوشتن محتوا و غلط گیری بررسی تعداد کلمات و دسترسی به منابع مورد نیاز استفاده می‌کنیم که در بخش مربوطه به کارکردن با هر کدام از آنها را خواهید آموخت.

توصیه‌های یک کارشناس پس از ۲۰ سال تجربه

محتوایی که نوشته اید را جمع بندی کنید و نکات مهم آن را به صورت خلاصه به کاربران بگویید.

هرگز فکر نکنید که با انجام جمع بندی و نوشتن یک خلاصه به درد بخور و مفید چیزی را از دست می دهید.

اجازه بدهید بدون تعارف و بی پرده توصیه‌ای به شما بکنم! دوستان من در آموزش دادن و تولید محتوا بخیل نباشید!

اگر قرار است چیزی را به دیگران بیاموزید آن را به بهترین شیوه انجام بدهید. مثلا اگر میخواهید تصاویری در اختیار دیگران قرار بدهید هزار جور واترمارک و تگ به آن وصل نکنید.

این مسئله به ضرر خودتان است البته منظورم این نیست که منافع خودتان را به خطر بیندازید؛ بلکه منظورم این است در دنیای ارتباطات و در سال های اپن سورس بودن و متن باز شدن بسیاری از امکانات و دسترسی ها پلتفرم ها و سیستم های مدیریت محتوا حتی اگر با این تنگ نظری ها سودی به دست بیاورید؛ چندین برابر از جهات دیگر سود آوری های بیشتری را از دست داده اید.

از سوی دیگر این تنگ‌نظری ها موجب رکود فرهنگی و اجتماعی یک ملت می شود که در مقاله ای به تفصیل به آن خواهم پرداخت.

تعیین عناوین جزیی

دوستان من حالا باید عناوین جزئی تری برای عنوان های فرعی انتخاب کنی که ما مطلب را عنوان را رعایت کرده ایم

همچنین زیبایی بصری و خوانایی محتوا را به بهترین نحو ایجاد می کنیم.

برای هر یک از عناوین فرعی سه عنوان جزئی لازم به نظر می رسد.

البته این مسئله اجباری نیست ممکن است شما در یک پروژه تولید محتوا به ده ها عنوان جزئی احتیاج داشته باشید. تعداد عناوین جزئی را موضوع و گستردگی آن معلوم می کند. فراموش نکنید که در تعیین عناوین جزئی تمرکز و توجه ویژه شما باید بر عنوان فرعی باشد.

یعنی دقیقا ویژگی‌ها شرایط اجزا و اطلاعاتی درباره عنوان فرعی مطرح کنید.

برای عناوین جزئی از تگ H3 استفاده کنید.

حالا یک مقدمه جذاب تعیین کنید

مدتهاست می خواهم درباره این موضوع با کاربران صحبت کنم!

کدام موضوع؟! اینکه چرا ما در تولید محتوای فارسی و ادبیات نوشتاری، اینقدر بی خود و بی جهت از واقعیت‌ها دور هستیم و نوعی تکلف من‌درآوردی، غیر ضروری و خشک که زاییده ضعف های فرهنگی و اجتماعی ماست، ایجاد می کنیم!

درباره این موضوع باید یک مقاله مفصل بنویسم، این طور فایده ندارد! آنچه که مسلم است شما باید برای محتوای خودتان چند جمله ی ساده و روان مودبانه و واقعی و کاربردی بنویسید.

«چگونگی نوشتن مقدمه به صورت عملی بهتر آموزش داده می شود» لطفاً به همین جمله قبل دقت کنید به نظر شما بهتر نیست به جای این همه پیچیدگی بنویسیم «مقدمه نوشتن را اگر عملی آموزش بدهم بهتر یاد میگیرید» حتما همینطور است.

من هم همین کار را انجام می دهم! به همین عبارت قبل توجه کنید! «انجام می‌دهم» این را هم اگر بنویسیم «می‌کنم»، باور کنید مخاطب بهتر می فهمد.

چک لیست طلایی خوانایی متن

  • مطالب مهم را برجسته کنید
  • چیزی که به موضوع ربط ندارد یا نقل قول است را به صورت نقل قول قرار بدهید در ویدئو آموزشی این کار را انجام داده ام و دکمه آن را به شما نشان داده ام
  • از جملات کوتاه استفاده کنید سعی کنید هر جمله ۲۰ کلمه بیشتر نداشته باشد
  • من خودم از پاراگراف های دو یا سه جمله ای استفاده می کنم به نظر من این کار باعث می شود چشم مخاطب تنبلی نکرده و خسته نشود
  • از نیم فاصله استفاده کنید دکمه آن را در ویدئو آموزشی به شما نشان داده ام
  • نیم‌فاصله یعنی در جمله قبل به جای (داده ام) که یک فاصله بین داده و ام گذاشته شده، بنویسم «داده‌ام» سایت‌های، درخت‌های، انسان‌های، شگفت‌انگیز پس اجزای یک عبارت را به هم بچسبانید یک وصله هم ندهید نیم‌فاصله درست است، شبیه این مثال‌ها که برایتان آوردم.
  • در آخر جمله نقطه بگذارید این نقطه را هم به کلمه قبل بچسبانید یعنی فاصله بین نقطه و کلمه نباید قرار بگیرد اما بعد از گذاشتن نقطه یک فاصله بزنید؛ درست مثل جمله قبلی!
  • هر جا جمله تمام شد، اما منظورتان کامل بیان نشد، از نقطه ویرگول استفاده کنید؛ درست مثل نکته قبلی که گفتم و یا قسمتی که با رنگ قرمز معلوم کردم.
  • غلط املایی نداشته باشید این کار سبب می شود خوانایی متن شما بالا برود و کاربران هنگام مطالعه مطالب شما خسته نشده و تا این بیشتری در سایت تان و بر روی محتوای شما صرف کنند چه چیزی بهتر از این برای سئو

برای درک بهتر این بخش پادکست آموزشی را حتما ببینید.

چک لیست خوانایی متن
چک لیست خوانایی متن

چگونه موضوع خوب پیدا کنم

برای دانلود ابزار های مورد نیاز این کارگاه می توانید از طریق همین سایت آنها را دانلود کرده و نصب کنید همچنین از طریق سایت های فارسی زبان و لینک هایی که در پایان همین کارگاه در اختیار تو قرار داده ایم دانلود کنید کیبورد کروما بسیار کار شما را راحت می کند اپلیکیشن مدیریت وردپرس در اندروید فوق العاده کم نظیر و سرعت کار شما را بالا می برد پیکسل لب برای کارهای گرافیکی مورد استفاده قرار می گیرد هاست برای اعمال تنظیمات سئو نزدیک شدن سند نگار نیز برای نوشتن محتوا و غلط گیری بررسی تعداد کلمات و دسترسی به منابع مورد نیاز استفاده می‌کنیم که در بخش مربوطه به کارکردن با هر کدام از آنها را خواهید آموخت.

توصیه‌های یک کارشناس پس از ۲۰ سال تجربه

محتوایی که نوشته اید را جمع بندی کنید و نکات مهم آن را به صورت خلاصه به کاربران بگویید.

هرگز فکر نکنید که با انجام جمع بندی و نوشتن یک خلاصه به درد بخور و مفید چیزی را از دست می دهید.

اجازه بدهید بدون تعارف و بی پرده توصیه‌ای به شما بکنم! دوستان من در آموزش دادن و تولید محتوا بخیل نباشید!

اگر قرار است چیزی را به دیگران بیاموزید آن را به بهترین شیوه انجام بدهید. مثلا اگر میخواهید تصاویری در اختیار دیگران قرار بدهید هزار جور واترمارک و تگ به آن وصل نکنید.

این مسئله به ضرر خودتان است البته منظورم این نیست که منافع خودتان را به خطر بیندازید؛ بلکه منظورم این است در دنیای ارتباطات و در سال های اپن سورس بودن و متن باز شدن بسیاری از امکانات و دسترسی ها پلتفرم ها و سیستم های مدیریت محتوا حتی اگر با این تنگ نظری ها سودی به دست بیاورید؛ چندین برابر از جهات دیگر سود آوری های بیشتری را از دست داده اید.

از سوی دیگر این تنگ‌نظری ها موجب رکود فرهنگی و اجتماعی یک ملت می شود که در مقاله ای به تفصیل به آن خواهم پرداخت.

چک لیست خوانایی متن

تعیین عناوین جزیی

دوستان من حالا باید عناوین جزئی تری برای عنوان های فرعی انتخاب کنیم.

وقتی که ما مطلب را عنوان بندی می کنیم یعنی نظم را رعایت کرده ایم .

همچنین زیبایی بصری و خوانایی محتوا را به بهترین نحو ایجاد می کنیم.

برای هر یک از عناوین فرعی سه عنوان جزئی لازم به نظر می رسد.

البته این مسئله اجباری نیست ممکن است شما در یک پروژه تولید محتوا به ده ها عنوان جزئی احتیاج داشته باشید. تعداد عناوین جزئی را موضوع و گستردگی آن معلوم می کند. فراموش نکنید که در تعیین عناوین جزئی تمرکز و توجه ویژه شما باید بر عنوان فرعی باشد.

یعنی دقیقا ویژگی‌ها شرایط اجزا و اطلاعاتی درباره عنوان فرعی مطرح کنید.

برای عناوین جزئی از تگ H3 استفاده کنید.

حالا یک مقدمه جذاب تعیین کنید

مدتهاست می خواهم درباره این موضوع با کاربران صحبت کنم!

کدام موضوع؟! اینکه چرا ما در تولید محتوای فارسی و ادبیات نوشتاری، اینقدر بی خود و بی جهت از واقعیت‌ها دور هستیم و نوعی تکلف من‌درآوردی، غیر ضروری و خشک که زاییده ضعف های فرهنگی و اجتماعی ماست، ایجاد می کنیم!

درباره این موضوع باید یک مقاله مفصل بنویسم، این طور فایده ندارد! آنچه که مسلم است شما باید برای محتوای خودتان چند جمله ی ساده و روان مودبانه و واقعی و کاربردی بنویسید.

«چگونگی نوشتن مقدمه به صورت عملی بهتر آموزش داده می شود» لطفاً به همین جمله قبل دقت کنید به نظر شما بهتر نیست به جای این همه پیچیدگی بنویسیم «مقدمه نوشتن را اگر عملی آموزش بدهم بهتر یاد میگیرید» حتما همینطور است.

چک لیست طلایی خوانایی متن

  • مطالب مهم را برجسته کنید
  • چیزی که به موضوع ربط ندارد یا نقل قول است را به صورت نقل قول قرار بدهید در ویدئو آموزشی این کار را انجام داده ام و دکمه آن را به شما نشان داده ام
  • از جملات کوتاه استفاده کنید سعی کنید هر جمله ۲۰ کلمه بیشتر نداشته باشد
  • من خودم از پاراگراف های دو یا سه جمله ای استفاده می کنم به نظر من این کار باعث می شود چشم مخاطب تنبلی نکرده و خسته نشود
  • از نیم فاصله استفاده کنید دکمه آن را در ویدئو آموزشی به شما نشان داده ام
  • نیم‌فاصله یعنی در جمله قبل به جای (داده ام) که یک فاصله بین داده و ام گذاشته شده، بنویسم «داده‌ام» سایت‌های، درخت‌های، انسان‌های، شگفت‌انگیز پس اجزای یک عبارت را به هم بچسبانید یک وصله هم ندهید نیم‌فاصله درست است، شبیه این مثال‌ها که برایتان آوردم.
  • در آخر جمله نقطه بگذارید این نقطه را هم به کلمه قبل بچسبانید یعنی فاصله بین نقطه و کلمه نباید قرار بگیرد اما بعد از گذاشتن نقطه یک فاصله بزنید؛ درست مثل جمله قبلی!
  • هر جا جمله تمام شد، اما منظورتان کامل بیان نشد، از نقطه ویرگول استفاده کنید؛ درست مثل نکته قبلی که گفتم و یا قسمتی که با رنگ قرمز معلوم کردم.
  • غلط املایی نداشته باشید این کار سبب می شود خوانایی متن شما بالا برود و کاربران هنگام مطالعه مطالب شما خسته نشده و تا این بیشتری در سایت تان و بر روی محتوای شما صرف کنند چه چیزی بهتر از این برای سئو

برای درک بهتر این بخش پادکست آموزشی را حتما ببینید.

چک لیست خوانایی متن

داستان کلید‌واژه‌ چیست؟!

ماجرای کلید واژه ها از این قرار است که فرض کنید ما یک مطلب خیلی خوب نوشته ایم و برای آن بسیار زحمت کشیده ایم اگر این مطلب توسط دیگران دیده نشود زحمات ما استفاده نمی‌شود و نتیجه‌‌ای برای ما در بر نخواهد داشت.

کلید واژه آن عبارت یا کلماتی است که مردم برای به دست آوردن یک موضوع در موتورهای جستجو گر تایپ می کنند.

کلمه کلیدی ممکن است یک جمله یا یک عبارت باشد. کلمات کلیدی را معمولاً از طریق کیورد پلنر یا گوگل ترندز و ابزارهای بسیار زیاد دیگری که وجود دارد مطالعه، بررسی و انتخاب می کنند.

فراموش نکنید که منظور از کلید واژه های سئو، برچسب ها در وردپرس نیست!

کاربر عزیز!

بیش از یک هفته است که درگیرم چگونگی تدوین و تالیف این متن و آموزش هستم ساختار های مختلف رو بررسی کردم و در نهایت فایل های صوتی که مشاهده می‌کنید را برگزیدم.

اگر میخواهید در تولید محتوا و کسب و کار و درآمدزایی تان موفق باشید آن چه گفته ام را اجرا کنید. من هم در کنار تان هستم و اگر تقاضا یا پرسشی داشتید، از طریق اطلاعات تماساطلاعات تماس در تلگرام یا واتساپ با من گفتگو کنید.

در این مقاله چهار مرحله پیش تولید و بخش های تحت عنوان تولید محتوا دسته بندی کرده ام.

  1. هدف گذاری
  2. تعیین مخاطب
  3. تعیین موضوع
  4. کلمات کلیدی
  5. عنوان اصلی
  6. عناوین فرعی
  7. عناوین جزئی
  8. عناوین جزئی‌تر

این مورد سرفصل های کلی مباحث من است. البته درباره خوانایی و سئو و ابزار های مختلف دیگر نیز مطالبی به شما تقدیم شده است.

این توضیحات برای این است که وقت شما گرفته نشود.فایل‌های صوتی فوق العاده کم حجم هستند حتمن بشنوید.

این مطلب با استفاده از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار گوگل تهیه شده و نیاز به ویرایش دارد.

کار با گوگل ترندز

تصور کنید که می خواهید به یک شرکت تبلیغاتی سفارش تبلیغات بدهید اما نمی دانید که در کدام یک از شبکه های اجتماعی این کار را انجام بدهید!

یک شرکت تبلیغات مربوط به واتساپ یک شرکت تبلیغات تلگرام با یک شرکت تبلیغات اینستاگرام و دیگر شرکتی هم در سروش آگهی تبلیغاتی منتشر می کند.

ابزار گوگل ترندز به شما کمک می کند دقیقا بررسی کنید که مردم منطقه مورد نظر شما و سند شهری که در آن زندگی می کنید از کدام یک از این شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده می کنند.

شما با مراجعه به این ابزار می‌توانید میزان جستجوی مردم را بررسی کنید.

ناراحت که نمی‌شوید!

خب! اگر اجازه بدهید در این بخش توضیحاتی مربوط به کارهای تجاری گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن به مخاطبان و آن دسته از کاربرانی که نیاز به خدمات بیشتری دارند ارائه کنیم؛ ناراحت که نمی شوید…

اساس فعالیت ما بر محور خدمت رسانی و بر دو اصل استوار است. اصل هدفمندی و سودآوری یعنی تلاش می‌کنیم که هدفی را از پیش تعیین کنیم و دقیقاً به آن برسیم.

سود آوری هم به معنی آن است خدمات و محصولات ما باید برای مشتریانمان سودآور باشد اگر سایت می‌سازیم باید درآمدزایی داشته باشد اگر محتوا به دیگران میفروشیم باید برای آنها هم درآمد ایجاد کند وگرنه عذر خودمان را خواهیم خواست.

نکته آخر هم اینکه خدمات رایگان و آنچه به رایگان به شما می‌آموزیم، همان چیزی را که به شما می‌فروشیم. در واقع به شما یاد می‌دهیم خودتان انجام دهید. بدون تردید تفاوتی در کیفیت وجود ندارد، صحبت سر مهارت انجام، تجربه و زمان است وگرنه همه ابزار هایی که داریم در اختیار شماست.

برچسب‌ها

مدیر

نویسنده و کارشناس تولید محتوا، مدرس دوره های علمی کاربردی توسعه وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا